Iranian Agriculture News Agency

چرخه طبیعی احیا در جنگل‌های شمال 300 سال

معاون دفتر جنگل‌کاری و پارک‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به درازمدت بودن تاثیرات تخریب در جنگل‌های شمال ، گفت : چرخه طبیعی احیا در جنگل‌های شمال تا 300 سال طول می‌کشد.

'بهرام دلفان اباذری ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بسیاری از تخریب‌های فعلی در جنگل‌های شمال ، ریشه در یکی دو قرن اخیر دارد و از طرف دیگر اگر امروز تخریبی به این جنگل‌ها وارد کنیم ، ممکن است جبران آن دو تا سه قرن طول بکشد.

وی اظهار داشت : زیرا میانگین بارندگی در کشور ما 250 میلی‌متر و متوسط جهانی بارش 860 میلی‌ متر است .

دلفان اباذری گفت : جنگل‌ شناسان اروپایی جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال را مادر جنگل‌های خود می‌دانند و اگر برای مثال جنگل‌های آلمان را با جنگل‌های شمال مقایسه کنیم ، می‌بینیم که جنگل‌های ما طبیعی‌تر و دارای تنوع زیستی بیشتر است.

معاون دفتر جنگل‌کاری و پارک‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت : درختانی همچون اَنجیلی و شمشاد ، مختص جنگل‌های هیرکانی است و در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود و باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم.

وی افزود : بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیریت غیر علمی در تدوین و اجرای طرح‌های جنگل‌داری و انتخاب و اجرای روش‌های نامتناسب با جنگل‌های شمال از مهم‌ترین عوامل تخریب این جنگل‌هاست.

دلفان اباذری گفت : مشاهده سیمای مخروبه جنگل و فرسایش خاک ، نشان‌دهنده تخریب جنگل است و چنین وضعی را در جنگل‌های بالادست شمال کشور می‌بینیم و مرز این جنگل‌ها به طرف پایین ‌دست تغییر کرده است.

جنگل‌های شمال 9/1 میلیون هکتار وسعت دارد و تنها جنگل تولیدی کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید