Iranian Agriculture News Agency

بازار مواد غذایی روسیه برای ایران، در گرو اجرایی شدن پروتکل های بهداشتی

ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی، مواد خام و مواد غذایی از کشورهای اعمال کننده تحریمات علیه روسیه فرصتی طلایی برای صادرکنندگان مواد غذایی ایران است.

بازار مواد غذایی روسیه برای ایران، در گرو اجرایی شدن پروتکل های بهداشتی

کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در گفت و گو با «فودپرس»، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: روسیه سالانه 30میلیارد دلار مواد غذایی و مواد خام کشاورزی وارد می کند و با توجه به فرمان ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی، مواد خام و مواد غذایی از کشورهای اعمال کننده تحریمات علیه روسیه که توسط رییس جمهور روسیه امضاء شده است صنایع غذایی ایران می تواند از این فرصت به نحو مطلوبی بهره برداری کند.

وی تصریح کرد: روس ها مذاکرات خود را با 16 کشور از جمله ایران برای جایگزینی واردات محصولات غذایی و کشاورزی آغاز کرده اند و در صورتی که برخی مسوولان پروتکل های معطل مانده در خصوص مسایل بهداشتی را هرچه زودتر نهایی کنند، می توانیم شاهد رشد صادرت صنایع غذایی ایران باشیم.

زرگران میوه خام و آجیل، گوشت خام، لبنیات و تخم مرغ، نوشیدنی، آبمیوه و سرکه، سبزیجات خام، انواع ماهی، محصولات خام فرآوری شده، سبزیجات و میوه کنسروی، چای و قهوه و ادویه، بیسکویت و پاستاو کیک و انگور و کشمش را عمده محصولات مورد نیاز روس ها اعلام کرد.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده توسط گروه بین الملل کانون افزود: با وجود صادرات 170 میلیون دلاری محصول رب گوجه فرنگی و میزان مصرف بالای داخلی بیش از نیمی از ظرفیت تولیدی کارخانجات در حال حاضر غیرفعال است و تنها 50درصد ظرفیت تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد و از 170 میلیون دلار صادرات رب گوجه فرنگی در سال 92 تنها 6 میلیون دلار آن به روسیه صادر شده، در حالی که روسیه در سال 2013 حدود 150 میلیون دلار رب گوجه فرنگی وارد کرده است.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی در خصوص صادرات سایر محصولات از جمله محصولا لبنی نیز گفت: صادرات پنیر در سال 92 حدود 127.6 میلیون دلار و مقدار صادرات ایران به روسیه صفر بوده است، در حالی که میزان واردات کشور روسیه از این ردیف کالا 2.128 میلیارد دلار بوده است.

زرگران یادآور شد: نگاه به فهرست کالاهای صادراتی ایران نشان می دهد که کشورمان پتانسیل های زیادی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی دارد و شاید اگر بخشی از نگاه ویژه ای که دولت به برخی از صنایع مانند خودرو و فولاد دارد به صنایع غذایی معطوف گردد این صنایع قادر خواهند بود به راحتی صادرات خود را به چندین برابر مقدار کنونی برسانند. /

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید