Iranian Agriculture News Agency

موزه صنعت شیر ایران در نخستین کارخانه شیر پاستوریزه تهران احداث می‌شود

مدیرعامل نخستین کارخانه شیر پاستوریزه تهران از پیشنهاد احمد مسجدجامعی، رئیس سابق و عضو کنونی شورای شهر، برای احداث موزه صنعت شیر در آینده نزدیک استقبال کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در بازدید تهران‌گردی احمد مسجدجامعی، رئیس سابق شورای شهر تهران که این‌بار در قالب عضو شاخص شورای شهر تهران ادامه برنامه‌های تهران‌گردی را که ایده ابتکاری خودش بوده، دنبال کرده است، از بخش‌های مختلف نخستین کارخانه شیر پاستوریزه تهران (پگاه) بازدید کرد و نقطه نظرات طرفین برای بهبود برخی کاستی‌ها مطرح شد.

کارخانه‌ای که کار احداث آن توسط مهندسان آلمانی و با سرمایه‌گذاری یونیسف در سال 1333 خورشیدی شروع شد و در سال 1336 با هدف تولید شیر پاستوریزه برای کودکان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس سابق شورای شهر تهران پس از بازدید بخش‌های مختلف این کارخانه و گفتگو با کارمندان خط تولید گفت: این کارخانه به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد و باید سابقه تاریخی آن به شکلی در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار گیرد.

مسجدجامعی با بیان اینکه ما باید برای حفظ حافظه تاریخی کشورمان تلاش کنیم، افزود: حفظ دستگاه‌های اولیه کارخانه شیر پاستوریزه و نشانه‌هایی که در این کارخانه وجود دارد، جزو حافظه تاریخی صنعت شیر در کشور ماست که باید حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های این کارخانه، این مجموعه می‌تواند به یک مجموعه صنعتی شیر در کشور تبدیل شود که امید می‌رود تمهیدات این کار در اسرع وقت صورت گیرد.

مسجدجامعی پیشنهاد داد که با توجه به تاریخ این محل، تمام اسناد، تجهیزات اولیه و محصولات این کارخانه جمع‌آوری و به موزه صنعت شیر ایران تبدیل شود. پیشنهادی که مورد موافقت مدیرعامل کارخانه قرار گرفت و قرار شد موزه صنعت شیر در این کارخانه راه‌اندازی شود.

افتتاح کارخانه خوراک دام از مواد لبنی عودت داده شد

وی سپس به محل تولید خوراک دام این کارخانه رفت و این چرخه تولیدی را که با شیرهای عودت داده شده و تاریخ‌گذشته تولید می‌شود، افتتاح کرد. در این واحد از ترکیب مواد لبنی تاریخ گذشته و عودتی و مخلوط کردن آن با مکمل‌های غذایی، خوراک دام تهیه می‌شود و بدین ترتیب مواد لبنی غیرقابل استفاده نیز به چرخه بازیافت برمی‌گردد.

از دیگر بخش‌های بازدید عضو شورای شهر تهران در کارخانه شیرپاستوریزه، تصفیه‌خانه‌ای در قلب این کارخانه بود که تهران‌گردان از آن بازدید کردند و درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی و بوی نامطبوع فاضلاب پرسش‌هایی مطرح کردند.

امضای تفاهم‌نامه برای استفاده فضای سبز شهری از آب حاصل از تصفیه فاضلاب کارخانه

پس از توضیح کارشناسان و با پیشنهاد مسجدجامعی و استقبال مدیران کارخانه مقرر شد این واحد تولیدی شرایطی را برای استفاده همسایگان از فضای سبز محوطه فراهم آورد و همچنین امکان استفاده فضای سبز شهری از آب حاصل از تصفیه فاضلاب این کارخانه فراهم آید. مقرر شد این موضوعات با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری منطقه و کارخانه شیر پاستوریزه پگاه عملیاتی شود./

F-930615-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید