Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان نمک ایران:

40 درصد نمک‌های عرضه‌شده به بازار، تقلبی اعلام شد

حدود 40 در صد از نمک‌های عرضه شده به بازار مصرف تقلبی هستند که این امر به اعتبار برندهای معتبر تولیدکننده در این صنعت لطمه وارد کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان نمک ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: متخلفان بازار نمک به‌صورت شبانه و زیرپله‌ای محصولات خود را تولید و تحت عنوان برندهای شناخته شده به بازار مصرف عرضه می‌کنند و به زحمات صادقانه برندهای معتبر در بازار لطمه می‌زنند.

مظفر شهابی افزود: عرضه‌کنندگان نمک‌های تقلبی در مناطق سمنان و گرمسار، سنگ‌ نمک‌ها را خرد کرده و با ظاهر و بسته‌بندی مشابه با نمک‌های تصفیه‌شده معروف به فروش می‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: در موارد بسیاری نیز مشاهده شده که متخلفان برای فروش محصولات خود، شماره‌ پروانه‌های بهداشتی معتبر را با یک رقم تغییر یاتغییر مختصر عنوان یک برند به فروش می‌رسانند و برای اینکه ردی از خود باقی نگذارند به‌طور مرتب بسته بندی‌های مختلفی را برمی‌گزینند.

این مقام مسئول در تشکل صنفی تولیدکنندگان نمک کشور ادامه داد: هرساله موارد تخلف را به اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم، اما به‌دلیل گستردگی این تخلفات، به راحتی قابل کنترل و مهار نیستند.

شهابی تصریح کرد: نمک‌های تصفیه‌نشده ظاهری شبیه به نمک‌های تصفیه‌شده دارند، اما برای آزمون صحت این تولیدات، باید مقداری نمک را در یک لیوان آب حل کرد، در صورتی که انتهای‌ لیوان مقداری نمک باقی بماند، نشان‌دهنده تصفیه نامناسب یا عدم تصفیه نمک است.

وی یادآور شد: نمک‌های تصفیه‌نشده به‌دلیل سیلیس و سایر مشکلاتی که دارند سرطان‌زا بوده و برای سلامت افراد زیان‌آور‌‌‌‌ هستند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان نمک ایران تأکید کرد: با افزایش ظرفیت صنایع، روزانه 300 تن نمک در کشور تولید می‌شود که پاسخگوی مصرف کشور است، اما در کنار این تولیدات، متخلفان نیز روزانه چندین تن نمک تولید و به بازار عرضه می‌کنند که به اعتبار برندهای معتبر لطمه وارد کرده است.

شهابی پیرامون وضعیت نمک تولیدشده صنایع غذایی کشور نیز اظهار داشت: نمک تصفیه‌شده توسط صنایع معتبر و برندهای شناخته‌شده کشور کیفیتی مناسبی دارد و به کشور‌‌‌‌‌‌‌‌های حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات و عمان صادر می‌شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به علاقه‌مندی مسئولان وزارت بهداشت دولت یازدهم به مقابله با تقلب‌ها و مواد خوراکی آسیب‌رسان به سلامت مردم، راهکار کارآمدی برای برخورد با متقلبان این ماده خوراکی پرمصرف در سبد خانوار ایرانیان اتخاذ شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

F-930627-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید