Iranian Agriculture News Agency

تغییر رویکرد مردم به شیرهای کم اطمینان محلی، با بی توجهی صنایع لبنی به کیفیت شیر

به دلیل بی توجهی به کیفیت فرآوری شیر در بعضی اوقات مردم یا از مصرف شیر سرباز می زنند یا به مصرف شیرهای محلی که اطمینانی از صحت و سلامتشان نیست روی می آورند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که اسید چرب اشباع با زنجیره طولانی روغن پالم بیشتر از سایر روغن ها است، اظهار داشت: به هر حال روغن پالم یک روغن خوراکی است و منع مصرف انسانی ندارد، در عین حال که بی خطر هم نیست.

مسعود کیمیاگر با بیان این که البته همیشه تاکید ما به استفاده از روغن های مایع بوده و با روغن های حاوی اسیدچرب اشباع با زنجیره طولانی مخالفیم، توضیح داد: در کشور ما متاسفانه برچسب مناسب روی محصولات غذایی وجود ندارد. اگر این برچسب وجود داشته باشد، شهروندان با خرید محصولات لبنی حاوی پالم، از وجود آن و میزان استفاده از این روغن با خبر می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که تاکید ما بر این است روغن پالم یا حذف شود و یا میزان استفاده از آن به حداقل ممکن برسد، گفت: اگر در موارد خاصی قرار است روغن پالم به محصولات غذایی اضافه شود، بهتر است با برچسب مناسب اطلاع رسانی روی محصول، این کار انجام گیرد، برچسب باید درصد اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، را مشخص کند تا مصرف کننده بداند چه محصولی را خریداری کرده است.

وی در ادامه گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خاطرنشان کرد: ترجیح ما این است که شیر را همراه با چربی طبیعی خودش به مصرف کننده ارائه کنیم و اگر قرار است به آن روغن گیاهی افزوده شود، این روغن را با درصد کم در کارخانه به محصولاتی که مجوز استفاده از روغن گیاهی دارند، بیفزاییم.

استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با بیان این که متاسفانه دیده می شود به دلیل بی توجهی به کیفیت فرآوری شیر در بعضی اوقات مردم یا از مصرف شیر سرباز می زنند یا به مصرف شیرهای محلی که اطمینانی از صحت و سلامتشان نیست روی می آورند، اظهار کرد: مسئولان باید بر تهیه و تولید شیر سالم چه پاستوریزه و چه استریل نظارت کامل داشته باشند و بر زنجیره انتقال آن تا رسیدن به دست مصرف کننده وسواس به خرج دهند.

کیمیاگر تاکید کرد: هر گونه تخلف و تقلب در تهیه این ماده غذایی مفید بخشودنی نیست و باید با آن با قاطعیت برخورد شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید