Iranian Agriculture News Agency

در گردهمایی مدیران جهاد کشاورزی عنوان شد:

دستورالعمل غنی‌سازی خاک‌های حاصلخیز کشور تدوین می‌شود

مواد آلی موجود در خاک‌های کشور به اندازه‌ای رسیده که وضعیت بحرانی است و دستورالعمل به‌روزشده کودی با توجه به آزمون خاک قابل توصیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت سال زارعی 94 - 93 پیرامون طرح افزایش ضریب خوداتکایی گندم به سخنرانی پرداخت و گفت: بیش از 70 درصد از بهره‌برداران ما بالای 40 سال سن هستند و 20 درصد آنها تحصیلکرده‌اند و عمده اراضی نیز خرد است.

مصطفی آقایی افزود: در راستای افزایش ضریب خوداتکایی گندم کاهش سطح زیر کشت در برنامه‌ای پنج‌ساله دیده شده است و در این سال‌ها تولید باید از 11 به 14 میلیون تن افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: ضعف انتقال تکنولوژی در بخش وجود دارد و برآموزش بهره‌برداران و حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و مشارکت کشاورزان تأکید داریم.

آقایی ادامه داد: محققان باید حضوری مستمر در عرصه داشته باشند و همکاری مروجان نیز ضروری است.

وی تصریح کرد: در راستای ترویج بهترین تاریخ کشت و روش‌های مناسب پخش برنامه‌های شبکه اول سیما، بازار و شبکه‌های استانی در دستور کار است.

ابلاغ دستورالعمل به‌روزشده کلزا و جو هفته آینده

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب در ادامه اظهار داشت: برنامه جامع حاصلخیزی و تغذیه گیاه در جهت خوداتکایی محصولات کشاورزی تدوین و ابلاغ شد.

کاظم خاوازی یادآور شد: ورودی عناصر غذایی به خاک کم است، به‌گونه‌ای که میزان برداشت از خاک‌ها با میزان کوددهی تطابق ندارد.

وی از انتشار دو کتاب در زمینه کود خبر داد و تأکید کرد: با صرف پنج‌هزار ساعت وقت دو کتاب منتشر شد که وضعیت کودی کشور را نشان می‌دهد و علاوه بر آن بیش از 10 سال از به‌روز کردن دستورالعمل‌های کودی می‌گذرد.

خاوازی افزود: دستورالعمل جدید گندم آماده شده و هفته آینده دستورالعمل به‌روزشده کلزا و جو آماده و ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حاصلخیزی خاک‌های کشور در وضعیت بحرانی است و مؤسسه آماده است که بر اساس برنامه جدید، دستورالعمل‌های غنی‌سازی که وزارت بهداشت نیز بر آن تأکید دارد را دنبال کند.

سطح سن‌زدگی در سال جاری زیر 0.6 درصد بود

در ادامه، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای پایداری تولید در بخش کشاورزی لازم است به مسائل زیست‌محیطی توجه ویژه شود.

غلامعباس باغستانی میبدی ادامه داد: در سال گذشته سه میلیون و 800 هزار هکتار عملیات مبارزه با علف‌های هرز انجام شد و در بخش سن گندم نیز سطح مبارزه‌ای معادل دو میلیون هکتار داریم.

وی تصریح کرد: عملیات مقابله با سن برگشتی در مزارع رهاشده 100 هزار هکتار است و عملیات مبارزه در سطح 158 هزار هکتار و مقابله با بیماری‌های گندم در سطح 45 هزار هکتار انجام شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: بیماری زنگ زرد در سطح 18 هزار هکتار به‌صورت کانون‌کوبی به‌رغم پیش‌بینی 500 تا 700 هزار هکتاری به انجام رسید و کنترل ملخ‌ها نیز به نحو مطلوب عملیاتی شد.

باغستانی میبدی تأکید کرد: 166 هزار و 561 هکتار با ملخ مقابله شد که سطح مبارزه با ملخ هوایی 34 هزار و 656 هکتار و ملخ بومی و مراکشی 130 هزار و 905 هکتار است.

وی با اعلام اینکه سطح سن‌زدگی در سال جاری به زیر 0.6 درصد رسید، افزود: یک محموله برگشتی به‌دلیل سن گندم نداشتیم و هیچ خسارتی نیز در زمینه بیماری زنگ، سیاهک و بیماری فوزاریومی گزارش نشد.

باغستانی میبدی خاطرنشان کرد: از آنجا که انجام کشاورزی حفاظتی بدون تناوب کشت، مشکلات علف‌های هرز را بیشتر می‌کند، باید به این مقوله توجه شود.

راه‌اندازی دفتر بذر در معاونت زراعت

در ادامه، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بهره‌وری آب در بخش کشاورزی 500 گرم است، یعنی به ازای هر مترمکعب آب، 500 گرم گندم تولید می‌شود که باید در سال 1398 این عدد به 900 گرم برسد، یعنی 80 درصد افزایش یابد.

محمدحسین شریعتمدار ادامه داد: در افق 1404 بهره‌وری آب باید به یک‌هزار و 250 گرم برسد که در این راستا باید از تمامی امکانات و تکنولوژی‌های جدید بهره ببریم.

وی از راه‌اندازی دفتر بذر در معاونت زراعت خبر داد و تصریح کرد: طی هفته جاری دفتر بذر در معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود تا مسائل مربوط به بذر ساماندهی شود.

شریعتمدار ایجاد دفتر کشاورزی حفاظتی، توسعه کلزا و همکاری با سیمیت را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و یادآور شد: برای ادامه حیات کشاورزی، رسیدن به عدد یک‌هزار و 250 گرم برای هر مترمکعب آب ضروری است.

وی تأکید کرد: باید نهضت انتقال تکنولوژی در بخش کشاورزی نهادینه شود.

گفتنی است، در این گردهمایی از محمدهاشم کاظمی، کشاورز نمونه استان فارس به نمایندگی از 630 گندمکار نمونه تجلیل شد و علاوه بر آن شهریار قاسمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه، مهرداد غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز مورد تقدیر قرار گرفتند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-930701-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید