Iranian Agriculture News Agency

کاهش استفاده از 50 هزار تن گوشت مرغ کشور در صنایع گوشتی، به‌دلیل ممنوعیت کاربرد MDM (خمیر مرغ) در صنعت

سازمان غذا و دارو 17 شهریورماه امسال با منع استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی، امکان استفاده ۵۰ هزار تن گوشت مرغ را در فرآورده‌های گوشتی گرفت و به اقتصاد کشور خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیر و رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی، جمعی از کارشناسان دامپزشکی و استادان دانشگاه تهران امروز در یک نشست خبری که در ساختمان این انجمن برگزار شد، به اتفاق اعلام کردند که سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت) به جای پاک کردن صورت مسئله، باید با استفاده از تجربیات جامعه جهانی راهکاری اساسی برای رفع دغدغه‌های مشترک در عین مراعات حال تولیدکنندگان فراورده‌های غذایی مردم بیابد.

بنا بر این گزارش، دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی به‌عنوان نخستین سخنران این نشست با اشاره‌ای به تاریخچه تولید و استفاده از MDM (گوشت جدا شده از استخوان با روش مکانیکی) گفت: در این روش که لاشه دام در دستگاهی که بخشی از گوشت را که امکان جداسازی آن توسط کارگران وجود ندارد، جدا می‌کند تا در محصولات فراورده‌های گوشتی مورد استفاده قرار گیرد.

مجید افلاکی با بیان اینکه MDM در واقع همان خمیر مرغ همان گوشتی است که معمولاً به استخوان مرغ و گاو می‌چسبد و امکان کندن آن به روش دستی وجود ندارد، افزود: به گفته کارشناسان 15 درصد گوشت یک مرغ به استخوان و بال این حیوان می‌چسبد که با دستگاه جدا می‌کنند و در محصولاتی مانند سوسیس و کالباس از آن استفاده می‌‌شود.

وی با اشاره به این که استفاده از MDM بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز و تا امروز نیز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های استحصال MDM از آلمان و اتریش به ایران نیز وارد شد و صنعتگران ما نیز از آن در تولید فرآورده‌های گوشتی استفاده کردند.

افلاکی با بیان اینکه MDM نه‌تنها در اروپا و آمریکا منعی ندارد، بلکه در کشور همسایه ترکیه یا کشوری مانند برزیل بسیار مورد استفاده است، ادامه داد: در واقع با استفاده از MDM از هدرروی مقادیر زیادی گوشت و پروتئین‌های آن جلوگیری می‌شود.

بر پایه این گزارش، وی با یادآوری اینکه اگرچه دور از انتظار نیست که پنج درصد فعالان در بخش فرآورده‌های گوشتی کشور تقلب کنند، اما تأکید کرد که وزارت بهداشت نباید به جای حل مسئله یا ارائه راهکار، صورت مسئله را پاک کند و مثلاً به صرف استفاده برخی کارخانه‌ها از روغن پالم در لبنیات، استفاده از این ماده با ارزش غذایی را ممنوع و به واسطه وجود چند کارخانه متقلب، کل مردم را از استفاده از گوشت حاوی پروتدین مورد نیاز مردم محروم کند.

دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی با اظهار تأسف از این که استاندارد و اخیراً سازمان غذا و دارو با صدور اعلامیه‌ای بدون درنظر گرفتن منافع صنعت غذا، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در جهت ایجاد اشتغال بیشتر و توسعه صادرات اینگونه فرآورده‌ها به‌ویژه به کشورهای همجوار و از همه مهم‌تر بدون توجه به سیاست‌های راهبردی "اقتصاد مقاومتی" استفاده از حدود 50 هزار تن گوشت مرغ در صنعت فرآورده‌های گوشتی را عملاً ممنوع اعلام کرده که این امر باعث خسارت جدی در مجموعه کلان اقتصاد کشور شده است، یادآور شد: متأسفانه از اوایل سال 1389 خورشیدی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استفاده از دستگاه separator (جداکننده گوشت از استخوان) برای استحصال مانده گوشت را به‌دلیل تخلف تعداد معدودی از کارخانجات متوقف کرده و در این رابطه نه‌تنها صنایع تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی، بلکه در مجموع اقتصاد ملی را از فرآوری بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ در سال محروم کرده است.

افلاکی تأکید کرد: در واقع تولید فرآورده‌های گوشتی در تمام کشورهای تولیدکننده دنیا اغلب با هدف پاسخگویی به نیازهای پروتئینی به‌ویژه خانوارهای شهری که در دهک‌های درآمدی یک تا هفت طبقه‌بندی می‌شوند به‌وجود آمده و در این رابطه صنعت فرآورده‌های گوشتی کشورمان نیز تمام توان خود را در تولید محصولات گوشتی با کیفیت و با قیمت مناسب برای پاسخگویی به نیازهای یادشده، به‌کار گرفته است.

به گفته وی، استفاده از خمیر مرغ در فراورده‌های گوشتی در بیشتر کشورهای آمریکایی و اروپایی رایج است،‌ حتی از خمیر ماهی هم استفاده می‌کنند و به‌تازگی پا فراتر نهاده و از پروتئین ماهی هم در این زمینه استفاده می‌کنند.

افلاکی با ابراز تأسف از این که هیچ‌گاه به انجمن یادشده یا سایر تشکل‌های صنایع غذایی اختیار و قدرت برخورد با معدود شرکت‌های خاطی از استاندارد تولید داده نشده است، اظهار داشت: این در حالی است که نباید در این میان و در وادی انصاف نقش تثبیت اجباری قیمت فرآورده‌های گوشتی طی یک دهه اخیر خارج از نرخ‌های کارشناسی را نیز در هدایت غیرمستقیم پنج درصد شرکت‌های خاطی این صنعت نادیده گرفت.

وی با تأیید ضمنی احتمال عنوان‌شده از سوی یکی از خبرنگاران در مورد انتشار خصمانه برخی تصاویر یا فیلم‌های ویدیویی مشکوک در اینترنت از سوی افراد اضافه کرد: اگر اندکی هموطنان یا اصحاب رسانه در نحوه انتشار اخبار مداقه کنند، ملاحظه می‌کنند که بسیاری از شایعات منتشر شده که ناشیانه هم بوده است صرفاً با هدف تخریب جایگاه صنعت فرآورده‌های گوشتی در اذهان عمومی بوده است.

لازم به ذکر است، افلاکی در بخشی از سخنانش نیز با استناد به اطلاعات مکتوب کاربرد MDM در صنایع گوشتی کشورهای متعدد و معتبر دنیا کوشید تا بیش از پیش دغدغه اصحاب رسانه در مورد دلایل ممنوعیت استفاده از آنچه به خمیر مرغ موسوم است را مرتفع کند./

خبر: علیرضا صفاخو

عکس: محمد یوسفی

اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد. /

F-930706-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید