Iranian Agriculture News Agency

معاون امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:

جنگل‌های بیمار زاگرس و هیرکانی در انتظار پروژه اضطراری سازمان عمران ملل متحد

قرار است سازمان عمران ملل متحد پروژه‌های اضطراری برای پدیده خشکیدگی شمشادها و زغالی شدن بلوط‌های زاگرسی پیشنهاد کند.

معاون امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مشکلات جنگل‌های کشور که می‌توان به پدیده خشکیدگی شمشادها و زغالی شدن بلوط‌های زاگرسی اشاره کرد، نیازمند کمک‌های بین‌المللی است.

بهزاد انگورج با بیان این که در این راستا، قرار است سازمان عمران ملل متحد پروژه‌ای اضطراری تعریف کند تا به اجرا گذاشته شود، خاطرنشان کرد: تاکنون از سوی این سازمان پروژه‌ای اعلام نشده و سازمان جنگل‌ها منتظر است تا از نظرات کارشناسی آن ها استفاده کند.

انگورج با بیان این که خشکیدگی شمشادهای جنگل‌های شمال از بیماری ناشی شده و هیچ ربطی به نزولات جوی ندارد، تصریح کرد: پایه‌های درختچه‌ای و علفی خشک‌شده در برخی از مناطق نشان می‌دهد که حتی اگر ریزش باران نیز باشد، باز هم این بیماری رو به گسترش است.

معاون امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: مقایسه سرخدارها و شمشادها نشان داد که این بیماری فقط منحصر به شمشادها است.

انگورج تأکید کرد: مبارزه شیمیایی و استفاده از سموم خاصی برای مقابله با این بیماری وجود دارد، اما در جنگل‌ها چنین راهکاری قابل اجرا نیست.

وی اظهار داشت: در حال حاضر روند خشکیدگی شمشادها به‌کندی پیش می‌رود و باید تا فصل رویش مجدد درختان صبر کنیم تا سطح گسترش این بیماری را تخمین بزنیم.

انگورج همچنین گفت: در حال حاضر کمتر از 20 هکتار از جنگل‌های شمشاد شمال درگیر بیماری فوق شده است.

اختصاص شش میلیارد تومان برای خرید ادوات مورد نیاز مهار آتش

معاون امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به پدیده زغالی شدن بلوط‌های زاگرسی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تیمار بهداشتی در 123 هزار هکتار انجام شده است و قطع درختان خشک‌شده و امحای آن نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌ها منابع مهمی در کشور هستند که حفظ، احیاء و توسعه بخش‌های مختلف آن باید مدنظر قرار گیرد.

انگورج توصیه کرد که در فصل پاییز که برگ‌ریزان اتفاق افتاده است، باید مراقب حریق جنگل‌های کشور باشیم، زیرا در این فصل، درختان مستعد آتش‌سوزی هستند.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه دود، با واحدهای حفاظتی تماس بگیرند.

انگورج ادامه داد: مبلغ شش میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی اختصاص یافته است که این هزینه برای خرید بالگرد مناسب نیست، اما می‌توان سایر ادوات را تهیه کرد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر شرایط اضطراری به‌وجود آید، بالگردهای هلال احمر و ارتش جمهوری اسلامی به کمک خواهند آمد تا بتوانیم نسبت به مهار آتش‌سوزی اقدام کنیم.

گفتنی است، در پی بازدید مدیر بین‌المللی طرح حفاظت از جنگل‌های هیرکانی مقرر شد که برای اجرای طرح حفاظتی، سازمان جنگل‌ها و صندوق تسهیلات جهانی همکاری مشترکی داشته باشند و این طرح در چهار منطقه از استان‌های گلستان، گیلان و مازندران به مساحت 120 هزار هکتار در حال اجرا است./

خبرنگار: مژگان ستار

V-930720-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید