Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 10 میلیارد دلار برای امور زیربنایی و شبکه‌های آبیاری

با توجه ویژه رئیس جمهوری و پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی مبلغ 10 میلیارد دلار در یک برنامه چهارساله برای امور زیربنایی اراضی و احداث شبکه‌های آبیاری در سطح یک میلیون هکتار هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در آیین بزرگداشت روز جهانی غذا که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، ضمن اعلام این خبر افزود: اکنون در انتهای هزاره سوم قرار داریم، اما واقعیت آن است که هدف برنامه که کاهش گرسنگان جهان به نصف بود، محقق نشده است.

عبدالمهدی بخشنده افزود: علاوه بر آن، 50 درصد نیز به جمعیت 840 میلیون نفری گرسنگان جهان اضافه شده و بدین‌ترتیب بیش از یک میلیارد نفر گرسنه در جهان وجود دارد.

وی با بیان این که 20 درصد مردم جهان فقیر و 14 درصد نیز دچار سوءتغذیه هستند، ادامه داد: ضرورت دارد که در کشورهای در حال توسعه تصمیمی گرفته شود و توجه دولتمردان برای ریشه‌کنی فقر و گرسنگی جدی‌تر شود.

وی تصریح کرد: افزایش تبخیر آب در جهان مسئله‌ای است که مشکلات زنجیره‌ای در بخش کشاورزی به‌وجود آورده است.

کشاورزی پایدار، دانش‌بنیان و تکنولوژی‌محور گسترش یابد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: استفاده از کشاورزی دانش‌بنیان و تکنولوژی‌محور باعث می‌شود که جمعیت گرسنگان کاهش یافته و کشاورزی وضعیت پایدارتری پیدا کند.

بخشنده تأکید کرد: در ایران بیش از 4.3 میلیون واحد بهره‌برداری وجود دارد که بیش از 2.5 میلیون نفر آنها بهره‌برداران خرد هستند؛ یعنی 85 درصد کشاورزان دارای خرده‌دهقانی‌اند.

وی با بیان این که آموزش تأثیر مستقیمی بر کاهش فقر داشته و باعث افزایش تولید و پایداری زیست‌محیطی می‌شود،گفت: واقعیت این است که کشاورزی خانوادگی ضمن استفاده مؤثر از منابع پایه خاک و آب، باعث تنوع زراعی و تنوع زیستی می‌شود.

وی در ادامه افزود: توانمندسازی کشاورزان برای تبدیل شدن به شهروندان خلاق، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو کمک می‌کند تا گسست اجتماعی به حداقل برسد.

بخشنده خاطرنشان کرد: برای انتقال مفاهیم جدید و نوین، آموزش‌های مادام‌العمر به تولیدکنندگان می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

نتایج سرشماری کشاورزی برای برنامه‌ریزی‌های آینده مؤثر خواهد بود

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سرشماری عمومی کشاورزی که در حال حاضر در جریان است، اظهار امیدواری کرد که نتایج مثبت این سرشماری بتواند برای جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی انواع نظام‌ها مؤثر واقع شود و شرایط را برای برنامه‌ریزی مناسب فراهم آورد.

وی ادامه داد: ارتقاء امنیت غذایی با حفظ توسعه پایدار با حمایت از "کشاورزی خانوادگی" فراهم می‌شود.

بخشنده تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با توجه ویژه رئیس جمهوری و پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی، برنامه‌هایی را به‌منظور تأمین امنیت غذایی تدوین و به تصویب رسانده است.

وی یادآور شد: مبلغ 10 میلیارد دلار در یک برنامه چهارساله برای امور زیربنایی اراضی و احداث شبکه‌های آّبیاری در سطح یک میلیون هکتاری هدف‌گذاری شده است.

بخشنده اظهار امیدواری کرد که برای ارتقاء بهره‌وری در اراضی کشاورزی و زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دامداری و شیلات بتوان به برنامه‌های تدوین‌شده دست یافت.

وی تأکید کرد: امیدواریم که با اجرای برنامه‌های فوق، تراز منفی هشت میلیارد دلاری بخش کشاورزی طی برنامه‌ای چندساله مثبت شود.

بخشنده اظهار داشت: تأمین مواد غذایی مورد نیاز جامعه 80 درصد از محل تولیدات داخل و مابقی از واردات تأمین می‌شود.

گفتنی است، آیین روز جهانی غذا با حضور وزیر جهاد کشاورزی، سفرای کشورهای هلند، روسیه، لبنان و نماینده سفرای تاجیکستان، افغانستان، مصر و ژاپن و رؤسای سازمان‌های تخصصی از قبیل اکو، جایکا، یونیدو، برنامه جهانی غذا (یونیسف) و نماینده سازمان ملل متحد از صبح امروز در محل وزارت جهاد کشاورزی برپاست.

اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود...

خبرنگار: مژگان ستار

A-930722-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید