Iranian Agriculture News Agency

صنایع غذایی سه برابر قانون مالیات می‌پردازند

این مسئله که "نباید در ایران کشاورزی انجام شود" مورد قبول نیست و در واقع پاک کردن صورت‌مسئله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز چهارشنبه در آیین همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان این‌که صنایع غذایی کشور وابسته به تولیدات داخلی است، گفت: طبق آخرین آمار تا پایان سال گذشته 16 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال در صنایع غذایی صورت گرفته است.

محسن جلال‌پور افزود: این صنعت 15 درصد از اشتغال و 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌ است و از آنجا که حلقه تولید و کشاورزی محسوب می‌شود، می‌تواند تأثیر زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بحث حفاظت از زمین عملکرد قابل قبولی نداریم، خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‌ای واقع شده که حدود پنج درصد از جمعیت و یک درصد از منابع دنیا را در اختیار دارد، اما به‌دلیل اینکه از نظر بارش و منابع آبی شرایط خوبی ندارد، تنها یک سوم اراضی کشور می‌تواند در کشاورزی استفاده شود.

جلال‌پور با بیان اینکه حدود 92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: اینکه چه میزان از منابع آبی و زمین در ایران استفاده می‌شود، بیانگر این است که بهره‌وری ما در تمام زمینه‌ها پایین است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این مسئله که "نباید در ایران کشاورزی انجام شود" مورد قبول نیست، چرا که باید اقداماتی در راستای افزایش بهره‌وری صورت گیرد، نه اینکه بخواهیم صورت‌مسئله را پاک کنیم.

وی یادآور شد: اخطار‌هایی که زمین به ما می‌دهد مثل وجود ریز‌گرد‌ها و دریاچه ارومیه این مسئله را به ما گوشزد می‌کند که دقت لازم را نسبت به بهره‌وری از زمین و هوا نداشته‌ایم و باید راهکارهایی را برای این امر در نظر بگیریم.

جلال‌پور با بیان اینکه ایران در بحث غذا بین رتبه‌های یکم تا بیستم بهره‌وری قرار دارد، اظهار امیدواری کرد که بتوان با افزایش بهره‌وری با کشور‌های دیگر ارتباط بیشتری برقرار کرد و از تمام آنچه در صنعت تولید به‌کار گرفته می‌شود، برای افزایش بهره‌وری نیز استفاده شود.

وی با اشاره به صنعت غذا در کشور تأکید کرد: مشکلی مثل مالیات فشار جدی را به صنایع غذا وارد کرده است؛ به‌طوری که برخی از آمارها گویای این است که صنایع غذایی بیش از سه برابر آن چیزی که باید مالیات پرداخت می‌کند./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

F-930723-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید