Iranian Agriculture News Agency

هشدار وزیر بهداشت به رسانه‌های صاحب نفوذ بابت درج خبرهای هشداردهنده مواد غذایی و زدن آسیب روانی به مردم

طرح تحول سلامت تنها به حوزه بهداشت و درمان توجه ندارد، بلکه آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه محصولات پرخطر غذایی نیز از اهداف دیگر این طرح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در آیین روز جهانی غذا با اشاره به اینکه دو مقوله غذا و هوا از مهم‌ترین نیازهای بشری هستند، این طور نتیجه گرفت که فراهم کردن امکان دسترسی کافی به غذای سالم، جزء وظایف دولت‌ها و از ارکان توسعه است.

به گفته سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، در قوانین کشور به زنجیره تولید و عرضه غذا که در سلامت نقش ویژه‌ای دارد توجه اساسی شده است و یکی از این قوانین سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که در قالب این سیاست‌ها وزارت بهداشت به‌عنوان متولی تأمین سلامت و امنیت غذایی معرفی شده است.

وی همچنین گفت: البته نکات مرتبط دیگری در همین سند ازجمله تأکید بر اصلاح سبک زندگی و اولویت پیشگیری بر درمان مورد تأکید قرار گرفته است.

هاشمی با تأکید یر اینکه بحث امنیت غذایی و وضعیت هوا باید در محیطی کاملاً علمی و منطقی پیگیری شده و از همه حواشی و نگاه‌های سیاسی به دور باشد، افزود: اهمیت این دو حوزه باید از تریبون‌هایی اعلام شود که کاملاً نگاه علمی دارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت یازدهم محیط زیست و سلامت است و همین امر نشان می‌دهد در این دولت باید جهت سالم‌سازی غذا و ایجاد امنیت غذایی به سرعت پیش رویم و دغدغه‌ای جز رعایت حقوق مردم جدا از تمام حاشیه‌سازی‌ها نداشته باشیم.

صنعت غذا، از صنایع پیشرو در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: خوشبختانه صنعت غذا یکی از صنایع پیشرو در کشور محسوب می‌شود و مدیران آن بر نقش خود نسبت به امر پیشگیری و رعایت بهداشت در تولید مواد غذایی واقف هستند. ضمن اینکه در حال حاضر 12 هزار واحد تولیدی مشغول فعالیت هستند و برای بیش از 45 هزار پروانه بهداشتی نیز پروانه و مجوز صادر شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه امروزه 25 درصد از هزینه خانوارها صرف خرید مواد غذایی می‌شود، توضیح داد: اگرچه اکثر تولیدات داخلی مواد غذایی در داخل کشور مصرف می‌شود، اما سهم صادرات این مواد ناچیز و در حدود 1.3 درصد است و ضروری است در بازار بین‌المللی جهت ارتقاء کیفیت محصولات غذایی حضور بیشتری داشته باشیم.

از رسانه‌ها ممنونم، اما مراقب آسیب روانی به مردم باشند

وی ضمن تشکر از رسانه‌ها به‌دلیل اطلاع‌رسانی مناسب در حوزه امنیت غذایی هشدار داد: مراقب باشیم که در اعلام خبرهای هشداردهنده از پشت تریبون‌ها باعث ایجاد نگرانی و رعب و هراس در مردم نشویم، چون همین امر منجر به آسیب‌های روانی شده و آنها را در خرید مواد غذایی با شبهه روبه‌رو می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه باید با متانت و وظیفه‌شناسی موارد هشداردهنده را به مردم گوشزد کنیم، تصریح کرد: در این میان رسانه‌هایی که صاحب نفوذ هستند نیز باید مراقب درج خبرهای هشداردهنده باشند.

50 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وزارت بهداشت در محدود کردن انرژی دریافتی روزانه در مردم برنامه‌های متعددی دارد، یادآور شد: در حال حاضر حدود 50 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند، ضمن اینکه الگوی مصرف چربی در مردم ما از چربی اشباع باید به سوی چربی‌های غیراشباع برود. محدود کردن دریافت قندهای ساده، نمک و شکر نیز از برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مصرف نمک و شکر در ایرانی‌ها از میزان تعیین‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت بسیار بالاتر است، تأکید کرد: طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت مصرف شکر باید روزانه حدود 10 درصد و مصرف نمک حدود پنج گرم باشد، در حالی که در کشور ما آمارها نشان‌دهنده افزایش مصرف شکر به 30 درصد است و همچنین شاهد افزایش 2.5 برابری مصرف نمک در ایرانی‌ها هستیم.

حق مسلم مردم ایران در اطلاعات تغذیه‌ای برچسب‌های مواد غذایی

هاشمی با بیان اینکه امید می‌رود صنایع نیز به تولید محصولات کم‌نمک توجه کنند، اظهار داشت: طرح تحول سلامت تنها به حوزه بهداشت و درمان توجه ندارد، بلکه آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه محصولات پرخطر غذایی نیز از اهداف دیگر این طرح است.

به گفته وی، برچسب‌گذاری محصولات غذایی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت در حوزه امنیت غذایی است، گفت: این کار حق مسلم مردم ایران است که بدانند مواد غذایی که مصرف می‌کنند تا چه میزان برای سلامتی آنها مفید است و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت تا یک سال و نیم آینده تمام مواد غذایی حاوی برچسب‌های هشداردهنده باشند.

محصولات حاوی برچسب و نشان سبز تشویق می‌شوند

هاشمی همچنین افزود: دولت باید با کمک مجلس در بحث تعیین مالیات و عوارض بر محصولات آسیب‌رسان وارد شود، ضمن این که محصولاتی که حاوی برچسب و نشان سبز هستند، باید مورد تشویق قرار گیرند.

به گفته وی، تعیین فرآورده‌های غذایی آسیب‌رسان و تحویل فهرست آنها به مسئولان امر، توسعه و گسترش پایش مواد غذایی و پایش باقی مانده سموم و آفت‌کش‌ها در محصولات غذایی در کنار غنی‌سازی مواد غذایی از اقدام‌های دیگر وزارت بهداشت در بحث تأمین امنیت غذایی است./

تنظیم گزارش: علیرضا صفاخو

F-930723-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید