Iranian Agriculture News Agency

توسعه عملیات آبخوانداری و آبخیزداری، راهکار مقابله با کم آبی کشور

سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اعمال هرگونه تغییر کاربری درعرصه های جنگلی درکشور بویژه جنگل های شمال جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، خداکرم جلالی روزچهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: براساس قانون هرگونه تغییر کاربری در اراضی که متعلق به مردم و جزو مستثنیات است ممنوع است.

وی اضافه کرد: براین اساس هرگونه ساخت و ساز در جنگل در موارد اضطراری، باید از کمیسیون مربوط به حفظ کاربری اراضی مجوز گرفته شود.

جلالی اظهارکرد: با ساختاری که در حوزه جنگل داریم نظر سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مبنی بر ممنوعیت این موضوع است که به ادارات کل در استانها ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: براین اساس مراجع ذیربط حق ندارند مجوز ساخت و سازی را در عرصه های مربوط به جنگلها و مستثنیات مردم صادر کنند و باید به صورت باغ، زارعت و دامداری باقی بماند و درعرصه های جنگلی نباید ویلا سازی انجام شود.

جلالی یادآور شد: رفع تصرف با هدف حفاظت از عرصه های منابع طبیعی از وظایف این سازمان است که یگان حفاظت با قدرت با متخلفان برخورد می کند.

وی گفت: با وجود گستردگی عرصه های موجود در کشور که 135میلیون هکتار آن معادل 83 درصد زیرپوشش منابع طبیعی است، تخلفاتی می شود و سالانه 30 هزار پرونده تخلف در حوزه منابع طبیعی کشور تشکیل می شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در باره بحران آب بیان کرد: با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد هم اکنون بحران آب در کشور جدی است.

جلالی اضافه کرد: میزان بارندگی های کشوریک سوم بارندگیهای جهان ومیزان تبخیر سه برابر میانگین جهان است.

وی یادآور شد: هم اکنون به دلیل بهره برداری بی رویه، با بیلان منفی آبهای زیرزمینی به میزان بیش از 10 میلیارد مترمکعب رسیده ایم که در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اقداماتی برای جلوگیری از این مشکل صورت گرفته است.

جلالی گفت: رعایت اصل صرفه جویی، افزایش بهره وری و استفاده از سیستم های نوین آبیاری، افزایش میزان استحصال آب و مدیریت نزولات آسمانی ضروری است.

وی افزود: سالانه از حدود 413میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی 290 میلیارد مترمکعب معادل 70 درصد تبخیر می شود که بازگرداندن این میزان آب به چرخه کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی نیازمند انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان داری است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: براساس برآوردها با هر هکتارعملیات آبخیزداری بیش از 500 مترمکعب آب جدید استحصال می شود و از 9 تن در هکتار فرسایش خاک و چهار تن در هکتار رسوب جلوگیری می کند.

وی افزود: همچنین با انجام عملیات آبخیزداری تولید علوفه120 کیلوگرم در هکتار افزیش می یابد و تعادل اکوسیستم و تنوع محیط زیست را به دنبال دارد.

جلالی اضافه کرد: راه حل اساسی برای برون رفت از بحران آب علاوه بر افزایش بهره وری، رعایت صرفه جویی و توجه به توسعه عملیات آبخوانداری و آبخیزداری است که ما را از این بحران عبور می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید