Iranian Agriculture News Agency

نماینده فائو در ایران: کشت راحت و مقاومت به کم آبی از ویژگی های " کینوآ "ست

سازمان بین المللی فائو تصمیم گرفته تا گیاه کینوآ را برای تامین امنیت غذایی در کشورهای مختلف از جمله ایران معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) از کرج، سرج ناکوزی (Serge Nakouzi) امروز شنبه در کارگاه بین المللی با عنوان" آگاهی سازی کینوا "که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: کینوا گیاهی مقاوم به کم آبی است و در رطوبت پایین خاک رشد می کند.

وی، کم آبی و خشکی را یک بحران جدی در سال های اخیر در بسیاری از کشورها عنوان کرد و گفت: منشاء گیاه کینوا که به برنج سرخپوستان معروف است، در کوه های آند و کشورهای آمریکای جنوبی همچون پرو، اکوادور و بولیوی است و غله ای است که هزاران سال قدمت دارد.

نارکوزی با اشاره به ویژگی تطبیق پذیری بالای دانه و گیاه کینوا با شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات اقلیمی گفت: سازمان بین المللی فائو نیز در همین راستا تصمیم گرفته تا این گیاه را برای تامین امنیت غذایی در کشورهای مختلف معرفی کند که به تازگی این محصول به صورت آزمایشی در مناطقی از ایران شامل شهرستان های کرج، اهواز، دزفول و ایرانشهر کشت شده است.

وی بیان داشت: البته قرار نیست این محصول جایگزین محصولات استراتژیک همچون گندم و برنج شود، اما به عنوان یک محصول کشاورزی با خواص بالای غذایی می تواند نیاز انسان ها را به مواد مختلف مورد نیاز تامین کند.

نماینده فائو در ایران با بیان این که کشت راحت و مقاومت به کم آبی از ویژگی های این محصول کشاورزی است؛ هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را به اشتراک گذاشتن تجربیات کشورهای مختلف در زمینه کشت این گیاه و انتقال اطلاعات مورد نیاز به جامعه کشاورزان و تشویق آن ها به کشت کینوا عنوان کرد.

به گزارش ایانا، کینوا در آمریکای جنوبی کشت می شود و مردم آمریکای جنوبی یا "اینکاها" این محصول را "مادر همه ی دانه های خوراکی" می دانند، زیرا خواص فوق العاده ای دارد و روش پخت آن همچون برنج است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید