Iranian Agriculture News Agency

مشاور ملی پروژه کمک برای معرفی پذیرش و سازماندهی تولید گیاه کینوا خبر داد:

کشت آزمایشی گیاه کینوا در پیرانشهر و اهواز برای نخستین‌بار در ایران

امسال برای نخستین‌بار گیاه کینوا که می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج، نان و حبوبات باشد، به‌صورت پایلوت در شهرستان‌های پیرانشهر و اهواز کشت می‌شود.

مشاور ملی "پروژه کمک برای معرفی پذیرش و سازماندهی تولید کینوا" در منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا، امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام خبر فوق افزود: کینوا، گیاهی ارزشمند است که سال 2013 را به نام خود از سوی سازمان ملل به ثبت رسانده است؛ محل اصلی رویش این گیاه آمریکای جنوبی و پرو بوده و نوع کوتاه آن مناسب برای کشت در مناطقی چون خوزستان، جیرفت و کهنوج و سیسان و بلوچستان است.

نیازعلی سپهوند افزود: از سال 1388خورشیدی، تحقیقات اولیه برای کشت این گیاه در ایران آغاز شد و حدود 20 رقم تحت بررسی قرار گرفت و بدین‌ترتیب مقرر شد که شهرستان‌های اهواز و پیرانشهر به‌عنوان پایــــلوت - در سال جاری - به زیر کشت کینوا بروند.

وی خاطرنشان کرد: این گیاه در صورت توسعه کشت می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای غذایی مردم در کنار برنج، نان و حبوبات باشد و از آنجا که پروتئین بالایی دارد، می‌تواند بخش گسترده ای از عناصر غذایی و اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تأمین کند.

سپهوند ادامه داد: این گیاه می‌تواند همچون برنج به‌صورت پلو پخته شود و در رژیم غذایی مردم قرار گیرد.

کینوا، غله‌ای مهم برای افراد حساس به گلوتن

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران در ادامه تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از افراد به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند، مصرف کینوا به‌دلیل نداشتن گلوتن می‌تواند برای این بیماران مناسب باشد.

وی یادآور شد: مواد مغذی موجود در کینوا برای کمک به خانم‌های یائسه و افراد مستعد به سکته قلبی مؤثر باشد.

سپهوند تأکید کرد: از آنجا که کینوا به شرایط کم‌آبی و شوری مقاوم است، می‌توان برای کشور ایران که با کمبود آب روبه‌رو است، توصیه کرد.

وی اظهار داشت: کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی برای کشت کینوا به‌منظور آشنایی و توسعه کشت این گیاه در بین هشت کشور منطقه از روز گذشته در محل مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در کرج آغاز به‌کار کرده است و تا فردا دوشنبه ادامه خواهد داشت./

خبرنگار: مژگان ستار

A-930727-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید