Iranian Agriculture News Agency

آغاز کشت پاییزه با الگوی کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

مشاور کشاورزی پایدار طرح حفاظت از تالاب های ایران از کشت گندم و جو پاییزه در مزارع داوطلبین پروژه استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از نیمه مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، حمید شریفی مقدم، مشاور کشاورزی پایدار طرح حفاظت از تالاب­ های ایران از آغاز کشت پاییزه با الگوی کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: شخم زنی حفاظتی، ضدعفونی بذور پیش از کاشت، استفاده از بذور اصلاح شده با نیاز آبی کم و خاکورزی پس از کاشت از جمله فنونی هستند که در مرحله کاشت توسط کشاورزان داوطلب طرح و با نظارت فنی کارشناسان آموزش دیده شرکت های مجری طرح، اِعمال می گردد.

وی ادامه داد: این مجموعه عملیات میدانی پس از برنامه ریزی گسترده، مداوم و مشارکتی بین کشاورزان محلی، شرکت مجری محلی و همچنین کارشناسان و برنامه ریزان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات کل محیط زیست استانی با هدف حفظ معیشت مردم و کمک به احیا دریاچه ارومیه آغاز شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کشت نخستین زمین با محصول گندم با حضور نماینده و مشاور اجرایی پروژه از طرح حفاظت از تالاب های ایران، مدیر بخش ترویج و کارشناس مرکز تحقیقات جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، ریاست جهادکشاورزی شبستر و کارشناسان شرکت های مجری طرح در روستاهای شهرستان شبستر انجام شد.

در ضمن کارشناسان شرکت های مجری طرح در خصوص اسکن باغات و مزارع در رابطه با شکل و ابعاد زمین، خاک و آب، گیاه، بیماری ها و آفات و آبیاری مربوط به مرحله داشت، آموزش های لازم را دریافت کردند.

گفتنی است، پروژه استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با شعار "کشاورزی پایدار برای نجات دریاچه ارومیه" فعالیت­ های خود را در 41 سایت روستایی با وسعتی بیش از 30 هزار هکتار و با مشارکت بیش از 13 هزار نفر از کشاورزان منطقه از اردبیهشت ماه امسال شروع کرده است.

عملیات مزرعه­ ای آغاز این فرآیند، در روستای قلعه مراغوش تسوج از توابع شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی و با حضور جمعی از کشاورزان داوطلب و کارشناسان محلی آموزش دیده برگزار شد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید