Iranian Agriculture News Agency

برزیلی‌ها گوشت قرمز را 1.5 یورو گران‌تر به ایرانی‌ها می‌فروختند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران ضمن بیان اینکه به هیچ عنوان خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی استفاده نمی‌شود، تولید سوسیس و کالباس کشور را مطابق با استانداردهای جهانی عنوان کرد و در عین حال به جای پاک کردن صورت‌مسئله، خواستار اشد برخورد با خاطیان معدود در این صنعت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رمضان فلاحتی، امروز در جمع خبرنگاران و هنگام بازدید آنها از یکی از شرکت‌های معتبر تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس)، گفت: اگرچه از زمان ابلاغ ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ (MDM)، برای تولید فرآورده‌های گوشتی از این خمیر استفاده نمی‌شود، اما نباید این نکته را نادیده انگاشت که کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، اتریش، برزیل و ترکیه همچنان در تولید انواع سوسیس، کالباس و ناگت از (MDM موسوم به خمیر مرغ) بهره می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در هنگام جداسازی گوشت سینه و ران مرغ به‌طور معمول 20 تا 22 درصد گوشت به اسکلت می‌چسبد، افزود: این در حالی است که کشورهای پیشرفته توانسته‌اند با بهره‌گیری از دستگاه‌های سپراتور، عملیات جداسازی کامل گوشت از استخوان را انجام دهند و ضمن استفاده از ضایعات دارای ارزش غذایی یاد شده بخشی از مردم که در فقر پروتئینی به‌سر می‌برند، بتوانند به خاطر ارزان بودن فرآورده‌های گوشتی، مقداری از پروتئین مورد نیاز خود را از این طریق تأمین کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران با بیان اینکه خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی کشوری چون آمریکا و انگلیس با وجود داشتن سختگیرانه‌ترین استانداردهای بهداشت مواد غذایی مانند FDA همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، خبر داد: در حال حاضر بخش عمده فرآورده‌های گوشتی ایران به عراق صادر می‌شود.

فلاحتی با بیان اینکه تا پیش از دستورالعمل اخیر سازمان غذا و دارو 50 تا 70 هزار تن خمیر مرغ با کیفیت مناسب در کشور تولید می‌شد، خاطرنشان کرد: البته 50 هزار تن آن توسط کارخانه‌های صنعتی به ارزش 80 میلیون دلار تولید می‌شد که این میزان سهم زیادی در ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده در این بخش دارد.

وی با بیان اینکه بخش عمده گوشت مورد نیاز تولیدکنندگان سوسیس و کالباس از برزیل و هندوستان تأمین و وارد می‌شود، در مورد گلایه‌هایی که به گوشت گاو میش وارداتی از هند می‌شود، ادامه داد: به لحاظ طعم و کیفیت هیچ تفاوتی میان گوشت‌های دو کشور نیست و تنها تفاوت آنها در این است که کشور برزیل بابت نرخ گوشت، زیاده‌خواهی‌های اقتصادی خارج از چارچوب منطقی دارد.

به گفته فلاحتی، متأسفانه در سال‌های اخیر برزیلی‌ها گوشت قرمز را حدود یک تا 1.5 یورو گران‌تر به ایرانی‌ها می‌فروختند و از این لحاظ واردات گوشت هندی با قیمت پایین‌تر و کیفیت مشابه برای کارخانه‌ها توجیه عقلانی و اقتصادی دارد.

تجهیزات سیستم حمل و نقل و نحوه استفاده اغذیه‌فروشی‌ها؛ جنبه دیگر بهداشت فرآورده‌های گوشتی

بنا بر این گزارش، در ادامه مجید افلاکی، دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران نیز با بیان اینکه واحدهای تولیدکننده خمیر مرغ تحت نظارت بهداشتی سازمان‌های دامپزشکی و استاندارد فعالیت می‌کنند و تخلف برخی واحدهای غیرقانونی نباید به تمام صنایع فرآورده‌های گوشتی کشور تعمیم داده شود، اظهار داشت: دولت به‌عنوان مرجع حاکمیتی و نظارتی باید با تشدید نظارت‌های خود بر عملکرد صنایع تولیدی مواد غذایی، از بروز تخلف در برخی واحدها جلوگیری کرده و با واحدهای تولیدی متخلف برخورد قانونی کند.

وی تصریح کرد: گواهی تولید فرآورده‌های خام گوشتی توسط سازمان دامپزشکی کشور و توزیع آن از کارخانه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و سازمان استاندارد صورت می‌گیرد، اما جنبه دیگر بهداشت فرآورده‌های گوشتی علاوه بر کارخانه‌ها به تجهیزات سیستم حمل و نقل و نحوه استفاده اغذیه‌فروشی‌ها نیز مربوط می‌شود که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

پژمان داوری، مدیرعامل شرکت تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی سوسیس، کالباس و مرغ بسته‌بندی سولیکوی تهران نیز گفت: هم‌اکنون روزانه حدود 30 تن مرغ کشتار روز غیرمنجمد تحت نظارت ناظر بهداشتی سازمان دامپزشکی وارد این شرکت می‌شود که حدود شش تن ران و سینه برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مرغ کشتار روز تحت نظارت مسئولانه و دقیق نمایندگان سازمان دامپزشکی و بدون امعاء و احشاء داخلی وارد کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی می‌شود، تأکید کرد: روزانه بخش قابل توجهی پوست، دنبالچه، قلم و اسکلت مرغ به‌عنوان ضایعات از کارخانه خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی سوسیس، کالباس و مرغ بسته‌بندی سولیکوی تهران در حالی که خبرنگاران شاهد فرآیند قطعه‌بندی مرغ‌ها بودند، با تأکید بر اینکه پوست مرغ در فرآورده‌های سوسیس و کالباس به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود، یادآور شد: ناظران بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد می‌توانند با انجام آزمایش‌هایی از به‌کارگیری پوست مرغ در فرآورده‌های گوشتی اطلاع حاصل کرده و با متخلفان با اشد قانون برخورد کنند.

داوری با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه حدود هشت تن گوشت قرمز وارداتی برزیلی و هندی وارد چرخه تولید این شرکت می‌شود، افزود: در حال حاضر روزانه 20 تن انواع سوسیس و کالباس و 10 تن مرغ قطعه‌بندی و بسته‌بندی روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در هفته 18 تن فرآورده گوشتی از این مجموعه به‌عنوان برندی معتبر به عراق صادر می شود، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم بازار هدف صادراتی در کشورهای همسایه را افزایش دهیم، اما متأسفانه بروز شایعات در کشور مبنی بر استفاده پوست مرغ و امعاء و احشاء آن در فرآورده‌های گوشتی، منجر به واکنش کشورهای واردکننده و در نهایت توقف صادرات می‌شود که این امر ضربه هولناکی به صنایع غذایی کشور وارد می‌کند.

لازم به ذکر است که سازمان غذا و دارو 17 شهریورماه سال جاری استفاده از (MDM موسوم به خمیر مرغ) در تمام واحدهای فرآورده‌های گوشتی را ممنوع اعلام کرد و با ابلاغ آن از یکم مهرماه سال جاری، ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی اعمال شد.

پس از ابلاغ این ممنوعیت، تمام واحدهای تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی که حتی تمام فرآیندهای بهداشتی استفاده از این ماده را مطابق سایر کشورها اعمال می‌کردند نیز تا اطلاع ثانوی که پیشتر قرار بود از دو هفته تجاوز نکند، تعطیل کردند تا انجا که حتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه روز جهانی غذا و در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر دلیل این امر، در موضعی که به درک وی بابت ناهماهنگی ارگان‌های نظارتی تعبیر شده است، حق را به جانب واحدهای فرآورده‌های گوشتی معتبر داد و از سلامت خمیر مرغ‌های تولیدی مطابق استاندارد دفاع کرد و به روال ماجرای جنجالی افزودن پالم بیش از حد مجاز به فرآورده‌های لبنی، فقط خواستار برخورد با واحدهای متخلف در هر صنف غذایی شد./

F-930729-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید