Iranian Agriculture News Agency

متوسط هزینه‌های یک خانوار روستایی، ماهانه یک میلیون و ۹۲ هزار و 500 تومان

رئیس مرکز آمار ایران متوسط هزینه های یک خانوار ایرانی را در بهار امسال برای یک خانوار روستایی ماهانه یک میلیون و ۹۲ هزار و پانصد تومان و یک خانوار شهری، یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، عادل آذر در برنامه "نگاه یک" شنبه شب شبکه یک سیما با اشاره به اهمیت وجود مراکز آماری افزود: مرکز آمار ایران مرکز حاکمیتی است که متولی آمارهای رسمی کشور است و مقامات رسمی کشور بر مبنای این آمارها تصمیم می گیرند.

آذر در ادامه با بیان اینکه بر اساس ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه، آمارها دو دسته اند یکی آمارهای رسمی و یکی آمارهای تخصصی است،گفت: بر اساس این ماده مرجع رسمی تهیه ، تولید و انتشار آمارهای رسمی از جمله نرخ رشد و تورم مرکز آمار ایران است و اگر دستگاه دولتی بخواهد آمار رسمی تهیه کند باید از مسیر مرکز آمار ایران و با مصوبه شورای عالی آمار این کار را با نظارت مرکز آمار ایران اجرا کند.

وی در پاسخ به این که چرا نهاد بانک مرکزی ایران نرخ تورم را اعلام می کند و چرا متفاوت از آمار تورم مرکز آمار ایران است گفت: این سابقه تاریخی دارد و به زمانی برمی گردد که حتی قبل از شکل گیری بانک مرکزی و مرکز آمار، بانک ملی، تورم را در تاریخ ایران محاسبه کرده است و پس از تشکیل بانک مرکزی، این مسئولیت به این بانک منتقل شد تا این که مرکز آمار ایران شکل گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آمارها حکایت از بهبود اوضاع است اما چرا مردم این بهبود را احساس نمی کنند؟، گفت: همه آمارها در وبگاه رسمی مرکز آمار ایران موجود است و همه مردم می توانند آنها را مشاهده کنند.

آذر درباره خط فقر گفت: قبلاً متولی اعلام نرخ خط فقر ، وزارت رفاه بود و اکنون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است و مرکز ‌آمار ایران هیچ وقت نرخ خط فقر را اعلام نکرده و نمی کند. مجری از آقای آذر پرسید: از زبان شما نقل شده است که هر کس ۲۷۰ هزار تومان درآمد دارد فقیر نیست، در این مورد توضیح دهید.

رئیس مرکز آمار ایران در این باره گفت: من برای ایران بحث نکردم بلکه یک استاندارد بین المللی را بیان کردم.

وی افزود: ما خط فقر مطلق داریم که بر اساس دلار اعلام می شود و استاندارد بین المللی خط فقر مطلق را حدود یک و نیم دلار در روز اعلام می کند و این برای فرد است نه خانوار و برخی ها هم آن را دو و نیم دلار درآمد در هر روز برای هر نفر اعلام می کنند.

آذر ادامه داد: اما برخی رسانه ها از قول اینجانب اعلام کردند که درآمد دو و نیم دلار برای هر خانوار در هر روز نرخ خط فقر است در حالی که بنده هیچ گاه در موقعیت رئیس مرکز آمار ایران نرخ خط فقری را اعلام نکردم و مرجع رسمی اعلام نرخ خط فقر، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است.

وی گفت: خط فقر جزو آمارهای رسمی نیست که مرکز آمار ایران بخواهد آن را اعلام کند و به جای آن ضریب جینی را اعلام می کند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: هزینه ماهانه یک خانوار شهری یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است

ما متوسط هزینه های یک خانوار ایرانی را در بهار امسال در آوردیم که بر اساس آن یک خانوار روستایی ماهانه یک میلیون و ۹۲ هزار و پانصد تومان و یک خانوار شهری ، یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان هزینه اش بوده است.

وی درباره آمار متفاوت نرخ بیکاری گفت: تک بعدی نگاه کردن جفاست و باید در بعد کارشناسی ، چند عدد را کنار هم بگذاریم و سپس قضاوت کرد و نباید قضاوت زودهنگام کرد. با توجه به اینکه برخی اشتغال ها فصلی است برای بررسی نرخ بیکاری باید سال ها را با هم مقایسه کرد.

وی گفت: مرکز آمار ایران، اجازه مناظره ندارد و فقط آمار و ارقام را اعلام می کند زیرا اگر وارد مناظره شود اصل بی طرفی آمار زیر سوال می رود و در همه کشور ها هم اینگونه است.

آذر درباره نرخ بیکاری هم با اشاره به اینکه جنس بیکاران ما در حال متفاوت شدن است ،افزود: نرخ بیکاری ۹و نیم امروز ما به لحاظ کیفیت و سرمایه گذاری برای اشتغال با نرخ بیکاری ۱۲ و نیم و ۱۴و شش دهم سال ۸۹ قابل قیاس نیست.

آذرافزود: ورودی جمعیت فعال در حال کاهش و ماهیت و کیفیت نرخ بیکاری ۹ و نیم آلان متفاوت است با ماهیت و کیفیت نرخ بیکاری ۱۴ و شش سال ۸۹ و معیار سنجش نرخ بیکاری در هر دو ، یکی است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: جمعیت بازنشسته کشور ما از سال ۹۲ تا سال ۹۳ حدود ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی با پدیده نرخ بیکاری ۹ و نیم باید بسیار جدی برخورد کند زیرا جنس و کیفیت و محتوای آن نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد زیرا میزان فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال افزایش است.

آذر همچنین درباره طرح سرشماری عمومی کشاورزی گفت: آخرین سرشماری پس از انقلاب در این زمینه در سال ۸۲ انجام شد و اکنون در حال اجرای چهارمین سرشماری عمومی کشور هستیم.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: عملاً باید در سال ۹۲ این سرشماری را اجرا می کردیم اما تقارن پیدا کرد با جابجایی دولت و به تبع آن جا به جایی استاندارها و این نقل و انتقالات موجب شد ترجیح دهیم برای بالا بردن کیفیت کار ، یک سال این سرشماری را عقب بیاندازیم.

آذر گفت: حدود ۷ هزار نیروی مأمور آمارگیر داریم که با نیروی لجستیک و پشتیبان و کارشناس و ناظران، این رقم بین ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار نفر شناور می شود.

وی با تاکید براینکه مهمترین ویژگی این سرشماری ، رفتن به سمت سیستم های کاملاً الکترونیکی و آنلاین است، تصریح کرد: جمع آوری اطلاعات و آمار به شکل دستی ، فرآیند کار را طولانی می کرد بنابراین برای جلوگیری از این آسیب ، آن را الکترونیکی کردیم.

رئیس مرکز آمار ایران ضمن اشاره به اینکه با استفاده از روش الکترونیکی می توانیم ادعا کنیم حداکثر ۶ ماه بعد، کل اطلاعات تفصیلی کشاورزی را تقدیم مردم کنیم، گفت: سرشماری عمومی کشاورزی فرصت خوبی را برای تدوین درست برنامه ششم در زمینه کشاورزی فراهم می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید