Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی: صنعت طیور و دامداری کشور با معیار جهانی و دانش روز دنیا متناسب است

وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور و فرآورده‌های لبنی از برنامه‌ریزی و تلاش جدی برای صدور محصولات دام و طیور مازاد به بازارهای هدف ازجمله روسیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز محمود حجتی در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور و فرآورده‌های لبنی در پاسخ به پرسش واحد مرکزی خبر پیرامون ارزیابی اش از وضعیت بازار صنعت دام و طیور کشور گفت: خوشبختانه صنعت طیور و دامداری کشور با معیار جهانی و متناسب با دانش روز دنیا فعال است و رکودهای خوبی هم در تولید داشته و دارد.

وی افزود: به‌رغم مدیریت بخش تولید و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه تولید دام و طیور شده است، اما همچنان مازاد عرضه داریم و باید بازار خارجی را مدنظر قرار دهیم.

حجتی با بیان اینکه صنعت شیر کشور هم با توجه به نبود تقاضای بالا در داخل با مشکل مازاد عرضه روبه‌رو است و باید برای حضور محصولات خود در بازار خارجی تلاش کنند، خاطرنشان کرد: البته دولت هم متناسب با ظرفیت و توانمندی‌های خود از این روند حمایت می‌کند.

وی درباره سیاست‌های تشویقی دولت در حمایت از صادرات محصولات غذایی مازاد ادامه داد: مشوق‌های عام همان جایزه‌های صادراتی است، اما یارانه صادراتی نداریم و اگر در مواقع خاصی ضرورت پیدا کند، باید در دولت بررسی و تصویب شود.

عکس: علی تکین

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با تمهیدات سازمان دامپزشکی کشور با نهادهای متناظر در بازار هدف تلاش می‌کنیم بازار روسیه را نیز در جمع بازارهای هدف خود قرار دهیم.

حجتی با بیان این توصیه به تولیدکنندگان که باید سلایق و نیازهای بازار هدف را مدنظر قرار دهند، یادآور شد: دولت هم از لحاظ توافقنامه‌های مشترک و همچنین رایزنی‌ها تلاش می‌کند بستر مناسب صادرات فراهم شود.

وی همچنین از اجرای الگوی کشت خبر داد و تأکید کرد:‌ این الگو بیشتر شامل گندم و جو است، اما امسال تلاش می‌کنیم تا کشت کلزا را در تناوب کشت گندم توسعه دهیم.

حجتی سال خوبی را از لحاظ بارش پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: میزان بارندگی‌ها خوشبختانه در یک ماه اخیر هم بیش از نرمال هم بوده است.

وی در پایان گفت: کشت پاییزه چغندر قند برنامه‌ریزی شده است که در مقایسه با کشت بهاره به آب کمتری نیاز دارد و بخشی از نیازهای خود را از آب سبز یا همان باران تأمین می‌کند./

خبر: محمد یوسفی

V-930804-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید