Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

مخالف حضور زنبورداران در عرصه‌های منابع طبیعی نیستیم

از آنجا که زنبورداری از مشاغلی محسوب می‌شود که می‌تواند برای منابع طبیعی پرسود باشد، هیچ‌گاه سازمان جنگل‌ها مخالف حضور این قشر در عرصه‌های طبیعی نبوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره درخواست معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی از سازمان جنگل‌ها جهت همکاری آن سازمان در تسهیل ورود زنبورداران به عرصه‌های طبیعی گفت: این سازمان موافق ورود زنبورداران کشور به عرصه‌های طبیعی است و در این راستا حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

خداکرم جلالی افزود: این سازمان در هیچ زمانی، مخالف ورود زنبورداران نبوده و نیست، مگر آنکه باعث تخریب یا ضرر و زیان به عرصه‌های طبیعی شوند.

وی خاطرنشان کرد: زنبورداری پیشه مفید و مناسبی است و با منابع طبیعی و اراضی جنگلی کاملاً سازگار محسوب می‌شود و در این راستا تمایل داریم که این قشر حضور فعال‌تری داشته باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حضور زنبورداران در جنگل‌ها علاوه بر آنکه در گرده‌افشانی مؤثر است، باعث می‌شود که عرصه‌ها روند طبیعی خود را برای ادامه حیات طی کند.

جلالی تصریح کرد: البته دامداران گاهی موارد باعث ضرر و زیان به عرصه‌های طبیعی می‌شوند، اما تاکنون هیچ گزارشی از حضور زنبورداران و ضرر و زیان آنها به منابع طبیعی ثبت نشده است.

وی یادآور شد: منع حضور زنبورداران در عرصه‌های طبیعی به‌صورت نامه و بخشنامه در هیچ زمانی توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به ثبت نرسیده است.

گفتنی است، سالانه 47 هزار تن عسل در شش میلیون و 300 هزار کلنی در کشور تولید می‌شود، در حالی که میانگین تولید عسل در کشور 11.5 کیلوگرم بوده و این رقم در دنیا 21 کیلوگرم گزارش شده است.

همچنین سرانه مصرف عسل در ایران تنها 60 گرم است، اما در دنیا 220 گرم برآورد می‌شود که حضور بیشتر زنبورداران در عرصه‌های منابع طبیعی خواهد توانست علاوه بر کمک به این عرصه‌ها، در افزایش تولید مؤثر باشد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-930805-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید