Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:

امضای تفاهم‌نامه بین سازمان جنگل‌ها و هفت استان دارای جنگل‌های هیرکانی و ارسباران

امروز تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان جنگل‌ها و هفت استان دارای جنگل‌های هیرکانی و ارسباران در مازندران به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در نشست استانداران استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران در صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی به میزان 30 درصد، افزایش ضریب حفاظت تا 30 درصد، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به میزان 14 میلیون هکتار و اجرای طرح‌های جنگل‌داری اقتصادی به میزان پنج میلیون هکتار از جمله برنامه‌های این نهاد در برنامه ششم توسعه است.

خداکرم جلالی توسعه گیاهان دارویی و طرح‌های توسعه هادی مرتعداری به میزان 10 میلیون هکتار را از دیگر برنامه توسعه ششم این سازمان برشمرد و افزود: احیاء جنگل‌های زاگرس به میزان دو میلیون هکتار و مقابله با پدیده بیابان شدن به میزان سه میلیون هکتار را از دیگر برنامه‌های توسعه ششم است.

وی با اعلام اینکه اکنون حدود شش میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور کمتر از یک تا پنج درصد پوشش گیاهی دارند، خاطرنشان کرد: جنگل‌های مخروبه باید احیاء شوند.

جلالی ادامه داد: تثبیت مالکیت عرصه‌های طبیعی، سازماندهی جنگل نشینان و خروج دام، کنترل مصرف سوخت هیزمی و فسیل‌ها و چگونگی اجرای طرح‌های عمرانی از دیگر مقولات مهم در حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است.

وی بهره‌برداری صحیح از معادن، پیشگیری و اجرای درست اطفاء حریق، کنترل آفات و بیماری‌ها، جلوگیری از تصرفات و تجاوزات به عرصه‌ها، کنترل ساخت و سازها و ویلاسازی در عرصه‌ها را به‌عنوان یک آفت کشور، از دیگر مؤلفه‌های حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد.

جلالی تصریح کرد: کنترل فرسایش خاک و حفاظت فیزیکی و جلوگیری از قطع و قاچاق چوب، ساماندهی گردشگری و طبیعت گردی و جلوگیری نفوذ پسماند و زباله از دیگر مؤلفه‌های مهم حفاظت از عرصه‌های طبیعی است.

وجود 14 میلیون و 300 هزار هکتار عرصه جنگلی در کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عرصه‌های جنگلی کشور را 14 میلیون و 300 هزار هکتار اعلام کرد و یادآور شد: 8.7 درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می‌دهد.

جلالی با اشاره به وجود 5.32 میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی در کشور تأکید کرد: 20 درصد مساحت کشور را بیابان تشکیل می‌دهد.

وی همچنین به وجود دوهزار و 500 گونه گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: دفتر گیاهان دارویی در آینده‌ای نزدیک در این سازمان راه‌اندازی می‌شود.

جلالی از وجود صندوق توسعه منابع طبیعی و حمایت از سرمایه‌گذاری در عرصه به‌عنوان یک طرح مهم در این سازمان یاد کرد و گفت: طرح ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی در 18 استان کشور در حال اجرا است.

وی با اشاره به وجود یک میلیون و 967 هزار هکتار جنگل در منطقه شمال و دو میلیون هکتار جنگل ارسبارانی افزود: دولت تدبیر و امید تمایل ویژه‌ای به حفاظت از عرصه‌های جنگلی دارد.

گفتنی است، در نشست امروز تفاهم‌نامه همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و هفت استان دارای جنگل‌های هیرکانی و ارسباران با هدف حفاظت از مدیریت پایدار منابع طبیعی و توسعه استان‌ها به امضا رسید./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید