Iranian Agriculture News Agency

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی:

تعداد دشت‌های ممنوعه کشور به 288 رسید

با پایین رفتن سطح سفره‌های زیرزمینی، تعداد دشت‌‌هایی که برداشت آب از آنها ممنوع است به 288 دشت رسیده، یعنی از هر دو دشت کشور، یک دشت ممنوعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در نشست" آب، فرهنگ و جامعه " با اعلام این خبر گفت: مشکلات و بحران آب کشور ما به اندازه‌ای جدی است که روزنامه‌های خارجی نیز به بررسی این مسائل می‌پردازند.

محمدحسین شریعتمدار افزود: در سال 1344 خورشیدی از هر 28 دشت، یک دشت ممنوعه برای برداشت آب داشتیم که امروز از هر دو دشت ما یک دشت شرایط مناسبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با پایین رفتن سطح سفره‌های زیرزمینی، هم‌اکنون 288 دشت ممنوعه در کشور داریم که منجر به وارد آوردن خسارت زیاد به بخش کشاورزی و کاهش عملکرد آن شده است.

شریعتمدار با اشاره به سیر تطور خشکسالی در کشور ادامه داد: خشکسالی‌های سال‌های 41 و 42 و 47 و دهه‌های 60، 70 و سه خشکسالی پیاپی در سال 80 هشدارهای لازم را دادند، اما ما را به فکر نینداخت.

وی تصریح کرد: بعد از قانونی که در دهه 40 در خصوص مدیریت آب در کشور مطرح شد، بهره‌برداران از مدیریت آب کشور کنار رفتند، اما اکنون دوباره می‌خواهیم که مردم برگردند.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوشبختانه مدتی است که وفاق ملی برای حل مشکل آب در کشور ایجاد شده، یادآور شد: دو ماه پیش در منطقه نیشابور به کمک مردم وضعیت چاه‌های غیرمجاز مشخص شد و با صرفه‌جویی پنج مترمکعب آب در ثانیه، شرایط صرفه‌جویی 155 میلیون مترمکعب آب در همان یک منطقه فراهم شد.

شریعتمدار تأکید کرد: با یک اراده ملی منسجم می‌توان بحران آب در کل کشور را مدیریت کرد، زیرا هنوز در زیر دشت‌های کشور جوشش وجود دارد و دیر نشده است.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر در مقایسه با سال 1960 میلادی و بهره‌گیری از تکنولوژی، میزان آب مصرفی مورد نیاز هر فرد در ازای شش مترمکعب به سه مترمکعب کاهش یافته که این خود امری نویدبخش برای کشاورزی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای دشت به دشت این سرزمین پهناور باید برنامه‌ریزی جداگانه‌ای داشت، گفت: در مسیر اجرای این برنامه، مردم باید در اصل کار قرار گیرند و دولت در کنار آنها باشد.

گفتنی است، در حال حاضر 609 دشت در کشور وجود دارد که در سال 91 تعداد دشت‌های ممنوعه 240 دشت بود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-930809-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید