Iranian Agriculture News Agency

ارائه طرح تجهیز 10 ساله 4.1 میلیون هکتار از اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی از دو طرح مهم پیشنهادی آب و خاک و همچنین مصوبات اعطای یارانه شیرخام و شیر مدارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره وضعیت گندم و میزان واردات مورد نیاز گفت: تا روز گذشته شش میلیون و 706 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که البته پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی نیز خرید 6.5 تا هفت میلیون تن بود.

عبدالمهدی بخشنده با اشاره به وضعیت خرید و مصرف گندم و ذخیره‌سازی آن برای ماه‌های آینده، میزان تولید گندم کشور را 10.5 میلیون تن برآورد کرد و افزود: از این میزان 9 میلیون تن گندم جهت مصرف انسانی برای تولید آرد استفاده می‌شود و حدود دو میلیون تن برای سایر نیازها ازجمله صنایع ماکارونی و بیسکوئیت‌سازی به مصرف می‌رسد.

وی در ادامه چنین نتیجه‌گیری کرد که با احتساب نیاز کشور به سالانه 11 میلیون تن گندم و احتساب هفت میلیون تن خرید از کشاورزان در سال جاری، تنها به واردات چهار میلیون تن نیاز است که ذخایر کنونی گندم نیز برای هشت تا 9 ماه آینده کفایت می‌کند.

بخشنده درباره طرح‌های خرید تضمینی نیز با بیان اینکه خرید کلزا به‌صورت تضمینی توسط تعاون روستایی از کشاورزان انجام و مبلغ آن نیز به‌موقع پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت ذرت و به‌رغم افت قیمت‌ها به مقررات مشمول نرخ خرید تضمینی، وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا هر مقدار ذرت تولیدشده کشاورزان را خریداری کند.

به گفته وی، تاکنون 140 تا 150 هزار تن ذرت به‌صورت تضمینی توسط تعاون روستایی از کشاورزان خریداری شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با تأیید نقد یکی از خبرنگاران پیرامون تأخیر در پرداخت مطالبات برخی از کشاورزان ادامه داد: قصور صورت‌گرفته در گاهی از موارد را پیرامون پرداخت فوری مطالبات می‌پذیریم، اما از آنجا که اخیراً دولت یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات را برای تعاون روستایی تعیین کرد، در این باره هفت بانک متعهد شدند هر کدام 150 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص دهند.

به گفته بخشنده، تاکنون دو بانک، 300 میلیارد تومان را به تعاون روستایی پرداخت کرده‌اند و قرارداد با دو بانک دیگر نیز به‌تازگی امضاء شده است.

وی درباره تأثیر اقدام‌هایی مانند احیای اراضی 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان نیز تصریح کرد: از آنجا که این اراضی لب‌شور هستند و عملکرد تولید در آنها پایین است، با زهکشی و سایر اقدام‌ها در منطقه، میزان تولید گندم در واحد هکتار از 1.5 تن به چهار تن در هکتار افزایش خواهد یافت.

بخشنده درباره دغدغه یکی از خبرنگاران پیرامون شرایط سخت تأمین آب اراضی خوزستان نیز یادآور شد: پیرو مصوبه دولت، طرح‌های یک میلیون هکتاری توسعه اراضی کشاورزی، فقط در مناطقی است که قبلاً از سوی وزارت نیرو، شبکه‌های یک و دوی آن اجرا شده باشد.

وی تأکید کرد: بر خلاف برخی اظهارات جسته و گریخته اخیر در مورد کم شدن آب بخش کشاورزی؛ آب بخش کشاورزی کم نمی‌شود، بلکه وزارت جهاد کشاورزی به‌طور جدی پیگیر استفاده بهینه از سیستم‌های نوین کشاورزی در تمام اراضی کشاورزی طی برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده و با ملاحظه امکاناتی است که ارائه شده و خواهد شد.

بخشنده اظهار داشت: پیرو تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهوری؛ وزیر جهاد کشاورزی دستور تهیه طرحی را داد که در صورت تصویب دولت و مجلس، سیستم‌های نوین آبیاری در 4.1 میلیون هکتار از اراضی قابل کشت (که هنوز در آنها سیستم‌های نوین آبیاری اعم از تحت فشار یا کم‌فشار انجام نشده است)، مستقر خواهد شد.

وی همچنین افزود: بر اساس این طرح که پیشنهاد آن را وزیر جهاد کشاورزی چند روز پیش به رئیس جمهوری ارائه شده است، وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد در برنامه‌ای 10 ساله، سالانه 400 هزار هکتار از مجموع 4.1 میلیون هکتار اراضی باقیمانده را به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز کند که دستاورد آن صرفه‌جویی 30 درصدی در منابع آب کشور است.

طرح سه‌ساله آبخوانداری 11 میلیون هکتار از اراضی کشور

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی به طرح همسو و تکمیلی دیگری از این دست اقدام‌های ساختاری اشاره کرد و گفت: از آنجا که اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند باعث منع تبخیر و ذخیره 500 مترمکعب آب در هر هکتار از اراضی کشور شود؛ طرح دیگری نیز طی چند روز گذشته تهیه شده که با احتساب متوسط سالانه 3.5 تا چهار میلیون هکتار بتوان طی سه سال، 11 میلیون هکتار از اراضی کشور را مشمول طرح آبخیزداری و آبخوانداری کرد.

وی درباره منابع مالی هرکدام از این دو طرح مهم پیشنهادی نیز خاطرنشان کرد: برای استقرار سیستم‌های نوین آبیاری، اگر پشنهاد سالانه 400 هزار هکتار مصوب شود، به معادل ریالی سالانه 1.1 میلیارد دلار نیاز است که البته برای آبخیزداری به مراتب هزینه کمتری دارد و برای هر هکتار 600 تا 700 هزار تومان اعتبار نیاز است.

بخشنده با استناد به توصیه ویژه مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت و مجلس به طرح‌های ساختاری حفاظت از آب و خاک کشور و کشاورزی اقتصادی، اظهار امیدواری کرد پیشنهادهای جهاد کشاورزی به تصویب برسد.

وی درباره پرسش یکی از خبرنگاران که شبهه اخبار ابهام‌انگیز اخیر در مصوبه یارانه شیرخام طی جلسه اخیر دامداران، صنایع لبنی، جهاد کشاورزی و معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری را مطرح کرد، ادامه داد: در آن جلسه دو موضوع به‌صورت قطعی مصوب گردید و در مواردی قرار شد رایزنی‌های کارشناسی در کارگروه‌های مختلف صورت گیرد.

بخشنده با اعلام قطعی شدن اختصاص 225 میلیارد تومان یارانه که به قرار ماهی 75 میلیارد تومان ماهانه برای سه ماه نخست سال است؛ تصریح کرد: البته بررسی در مورد چگونگی پرداخت آن که قطعاً به دامداران (پس از واریز به حساب جهاد کشاوری) خواهد بود، ادامه می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی از قطعی بودن اختصاص 150 میلیارد تومان یارانه شیر مدارس خبر داد که البته در مجموع سال تحصیلی جاری به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی تعیین قیمت خرید شیرخام از دامداران و شرایط صنایع لبنی برای ملاحظه اثر افزایش 11 درصدی نرخ محصول نهایی (با احتساب نرخ یک‌هزار و 440 تومان) را ازجمله مواردی اعلام کرد که چگونگی تأمین یارانه مابه‌التفاوت آن در حال بررسی‌های بیشتر است.

بخشنده درباره سیاست‌های واردات گوشت قرمز یادآور شد: اگر تولید گوشت قرمز کفاف بدهد، نیازی به واردات نیست، اما در شش‌ماهه نخست سال جاری 53 هزار تن گوشت قرمز وارد شده است که ثبت سفارش آن مربوط به سال گذشته بوده و در حال حاضر روند واردات کند شده است.

وی با بیان اینکه بر خلاف روند گذشته واردات، وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات دام سبک طی سال‌های گذشته را لغو کرده است، اظهار داشت: به این ترتیب بالای 500 هزار رأس دام سبک نیز به کشورهای منطقه صادر شده است که البته با توجه به حدود هفت میلیون رأس دام موجود، عدد قابل توجهی هم نیست./

گزارش: علیرضا صفاخو

A-930820-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید