Iranian Agriculture News Agency

تدبیر به موقع جهاد کشاورزی، ناجی سرگردانی گوسفندان صادراتی

ماهنامه اقتصاد سبز: اگر پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی و معاونت امور دام وزارتخانه نبود، گوسفندان پرورش یافته با هدف صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عید قربان امسال به جای این که گوشت لذیذشان در سفره کشورهای یاد شده به زیر زبان اعراب دست به جیب، مزه کند؛ در میادین کشتارایران و البته با نارضایتی صاحبانشان سربریده می‌شدند!

دامدارانی که خود پس از یکصد روز پروار گوسفند مطبوع کشورهای عربی، با ذوق گشایش فضای صادراتی به جای آشفته بازار قبل قاچاق دام های زنده، گوسفندها را مسافر لنج های بنادر بوشهر و آبادان و بندرعباس می کردند تا سهمی در خروج صنعت دامپروری از رکود داشته باشند. اتفاقی که می رفت تا با یک سهل انگاری بزرگ به فاجعه ای در باور سایر بهره برداران و سرمایه‌گذاران امروز و فردای بخش نیز بدل شود و دام‌های پرورش یافته به صرف خواب نما شدن مدیری که دست خط طرح چندی پیش " طرح خروج از رکود اقتصادی غیر تورمی" را ندیده بود - هر چند با توجیه وضع تعرفه ای خطا در دولت دهم - تیشه به ریشه اعتمادی متاثر از بخشنامه ای که مرداد ماه سال جاری صادرات دام سبک و زنده را آزاد کرده بود و اشاره ای هم به تعرفه در آن نشده بود، بزند.

همه چیز از تصمیم غیرمنتظره مسعود کرباسیان، رئیس گمرک ایران که به تازگی از سوی اعضای اتاق بازرگانی به‌عنوان نایب‌رئیس اول اتاق نیز انتخاب شده بود، آغاز شد که در یک روز آغاز هفته در مهر ماه جاری شروع شد و شگفتی بسیاری کارشناسان اقتصادی را هم دربرداشت و موجب بروز ناهماهنگی‌هایی میان صادرکنندگان و متولیان گمرک شد تا هزاران گوسفند در مرزهای بوشهر، آبادان و بندرعباس سرگردان تعیین تکلیف مدیرانی در مرکز بمانند.

رکنی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی، در حاشیه آیین آغاز سرشماری عمومی کشاورزی کشور در روستای باقراُف تهران، در پاسخ به مطالبه خبرنگاران، به پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان دلواپس گوسفندهای صادراتی که مقصد عمده دام‌های زنده آنها به کویت است، اطمینان خاطر داد ابلاغیه رسمی عدم وضع هیچ‌گونه تعرفه به گوسفندهای صادراتی (همچون هفته‌های گذشته) به‌زودی صادر خواهد شد، اما از سوی دیگر دامداران که اخبار ادامه تعرفه یا لغو آن را از طریق اخبار خبرگزاری کشاورزی ایران پیگیری و وضعیت روز دام ها را در نظرگاه های همان رسانه اعلام می کردند، حاکی از نادیده گرفته شدن قول‌هایی بود که معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی داده بود. تصمیمی که ناگهانی از سوی گمرک مبنی بر اخذ تعرفه - با استناد به قانون سال 1390 خورشیدی که هر رأس گوسفند زنده صادراتی مشمول 60 درصد عوارض گمرکی می‌شد - وضع شده بود و به‌رغم طی مراحل انتظار قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی، هزاران راس دام که دیگر توجیهی برای صادرات آن ها نمی ماند، پشت مرزها متوقف و معطل مانده بودند!

کما این که مسوول گمرک هم به رغم درک مشکل دام های زنده معطل پشت مرزها و استرس صاحبان آن ها، گریزی جز اعتماد نکردن به گفته های غیررسمی موافقت دولتمردان ارشد مبنی بر لغو تعرفه قبلی وضع شده که 60 درصد بود نداشت و فقط به چشمان خودش اعتماد داشت و باید ابلاغیه رسمی سازمان توسعه تجارت که آن هم منوط به تصویب رسمی شورای اقتصاد شده بود را می دید. لذا در سرانجام کار، پیگیری های فشرده معاونت برنامه ریزی و اقتصادی و معاونت امور دام جهاد کشاورزی که در این میان پیگیری های ویژه خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) نیز همچون اهرمی رسانه ای که به طور ویژه حقوق دامداران و صادرکنندگان را در دستور کار قرار داده بود، جواب داد. در ادامه نیز عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی، بدون فوت هیچ وقتی، پس از خروج از جلسه شورای اقتصاد، از لغو رسمی تعرفه مستند به قانون سال 90 خبر داد تا پیش از این که با طی مراحل اداری ثبت و ابلاغ مصوبه به گمرک، خیلی دیر شود، امید دامداران ناامید نگردد. امری که اگرچه رییس جمهوری در سفر اجلاس سازمان ملل بود، اما اگر باز می گشت و می دید که پرورش دهندگان دام های زنده صادراتی به روز سیاه بی تدبیری صورت گرفته نشسته اند، خطای نکته سنج‌های قانون سال 90 توسط دولت محمود احمدی نژاد را آن هم در غیابش را نمی بخشید. لطفی که چه بسا مسوولان گمرک در واقع باید مدیون تدبیر معاون برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی باشند!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید