Iranian Agriculture News Agency

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران خبر داد:

افزایش صادرات تخم‌مرغ ایران به افغانستان با دلیل سیاسی

به‌دلیل اختلافات سیاسی افغانستان با هند و پاکستان، این کشور واردات تخم‌مرغ خود را از ایران افزایش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، بر اساس حواله‌های خروجی تخم‌مرغ، میزان صادرات این محصول در آذرماه سال جاری نسبت به ماه گذشته حدود دوبرابر افزایش یافته که عمده صادرات این محصول نیز به دو کشور افغانستان و عراق انجام شده است.

بنا بر این گزارش، میزان صادرات تخم‌مرغ در فاصله زمانی 10 آبان تا 10 آذرماه 93، 9 هزار و 140 تن بوده که پنج‌هزار و 133 تن آن به افغانستان و دوهزار و 658 تن آن به عراق و مابقی آن به ترکمنستان تاجیکستان صادر شده است.

میزان صادرات کشور در مهرماه سال جاری نیز حدود پنج‌هزار تن بوده که بخش عمده آن نیز به کشور عراق رفته است، اما در ماه گذشته به‌دلیل تغییر شرایط سیاسی منطقه، صادرات تخم‌مرغ ایران به افغانستان افزایش یافته است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران در این باره به ایانا می‌گوید: افغانستان به‌دلیل اختلافات سیاسی که با پاکستان و هند پیدا کرده، واردات خود را از این دو کشور کاهش داده و برای تأمین نیاز خود به سمت کشور ما آمده است.

فرزاد طلاکش افزود: این امر باعث شده که میزان صادرات تخم‌مرغ به افغانستان به‌ویژه در یک هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد، اما باید توجه داشت که افزایش صادرات به این کشور همیشگی نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مازاد تولید تخم‌مرغ در کشور به حدی است که در صورت صادرات روزانه 500 تن تخم‌مرغ، تأثیر زیادی بر قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی ندارد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران تصریح کرد: هم‌اکنون 150 هزار تن تخم‌مرغ مازاد بر نیاز بازار مصرف داخلی وجود دارد.

گفتنی است، بر خلاف افزایش صادرات تخم‌مرغ به افغانستان، وی یک ماه پیش در گفتگویی از کاهش 70 درصدی صادرات تخم‌مرغ به عراق خبر داده بود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-930916-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید