Iranian Agriculture News Agency

ایجاد سامانه پشتیبان الگوی کشت در اصفهان برای کشاورزان

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در هشتمین جلسه این کمیسیون بر لزوم ارائه کارشناسی میزان مصرف آب در کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اصفهان، حمیدرضا مومنی در این جلسه با اعلام این‌ که بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: بر همین اساس بانک اطلاعاتی از کشاورزی کشور توسط مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تهیه خواهد شد تا به صورت کارشناسی میزان مصرف آب در کشاورزی بررسی و مشخص شود.

وی از برگزاری همایش راهکارهای مقابله با بحران آب از دیدگاه بخش‌خصوصی در اتاق ایران خبر داد و افزود: این همایش تلاش می‌کند بر اساس پژوهش‌های جدید بخش کشاورزی راه‌کارهای مقابله با بحران آب را در کشور بررسی کند.

مصطفی حجه‌فروش، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان نیز با انتقاد از توسعه کشت در بالادست رودخانه زاینده رود بیان کرد: با وجود بحران کم‌آبی در حوزه زاینده رود همچنان شاهد توسعه کشت در بالادست رودخانه هستیم.

علیرضا نکوییمعاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان نیز با تعریف الگوی کشت ملی اعلام کرد: در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داده شود که چقدر به محصولات کشاورزی نیاز داریم، چقدر منابع داریم و چقدر پتاسیل در این بخش وجود دارد؟

وی ایجاد تعامل در تولید محصولات، ایجاد روند منطقی در تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و عوامل تولید و پایداری تولید و ملاحظات زیست محیطی را از اهداف این الگوی کشت برشمرد و از ایجاد سامانه پشتیبان الگوی کشت در اصفهان خبر داد و گفت: این سامانه اطلاعات دقیقی از وضعیت کشت را به کشاورزان و تصمیم‌گیران ارایه می‌کند.

«محمد نصر اصفهانی» دیگر عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اظهارات وزیر کار در مورد کاهش اشتغال بخش کشاورزی اعلام کرد: هر مکانی که آب مناسب برای کشت باشد، کشاورزی رونق دارد و در چند سال اخیر به علت کمبود منابع آبی اراضی کشاورزی کشت نشده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید