Iranian Agriculture News Agency

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از طرح کلان ملی میگوی عاری از بیماری

طرح کلان ملی میگوی عاری از بیماری خلیج فارس علاوه بر توسعه اشتغال، امنیت شغلی، پایداری تولید، برای ده ها هزار خانواده در عرصه های مختلف صنعت میگو و صنایع تبدیلی موجب رونق صادرات این محصول ارزشمند غذایی خواهد شد.

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از طرح کلان ملی میگوی عاری از بیماری

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری؛ سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری در سفر به استان بوشهر و در ادامه بازدید از مراکز علمی و فناوری این استان از مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خاص خلیج فارس، به عنوان یکی از طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری که در استان بوشهر در دست اجرا است، بازدید کرد.

در این مرکز با حمایت های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح تولید انبوه میگوی عاری از بیماری خاص در قالب طرح کلان ملی و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در دست انجام بوده که در مراحل آخر طرح است و در حال حاضر کشور ایران جزو پنج کشور جهان در برخورداری از این فناوری است..

بر اساس این گزارش، نظر به اهمیت طرح تولید میگوی مولد عاری از بیماری، از سال 87 این طرح در زمینی به مساحت بیش از 17 هزار متر مربع آغاز به کار کرد و در اواخر سال 91 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب طرح کلان ملی قرار گرفت و عملا از سال 91 عملیات اجرایی آن آغاز شد.

اجرای این طرح علاوه بر توسعه اشتغال، امنیت شغلی، پایداری تولید، برای ده ها هزار خانواده در عرصه های مختلف صنعت میگو و صنایع تبدیلی ایجاد اشتغال کرده و ضمن خودکفایی از خروج مقادیر قابل توجهی ارز جلوگیری و رونق صادرات این محصول ارزشمند غذایی را در پی خواهد شد.

این مرکز دارای 6 استخر تحقیقاتی و 2 استخر ذخیره آب، هرکدام به مساحت 1500متر مربع بوده و دو سالن نیز برای انجام امور پژوهشی و آزمایشگاهی به مساحت حدود 900 مترمربع دارد.

عکس: سید حسن محمدی

مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خاص خلیج فارس که به منظور دستیابی به دانش‌فنی تولید میگوی عاری از بیماری خاص، ایجاد پایلوت تحقیقاتی جهت پایش دائمی تولید این نوع میگو در کشور راه‌اندازی شده است تاکنون هزینه‌ای بالغ بر هشت میلیارد تومان داشته است که چهار میلیارد تومان آن از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و چهار میلیارد تومان دیگر از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و استانداری بوشهر به این طرح اختصاص یافته است. این طرح کلان ملی در حال حاضر آماده افتتاح و بهره‌برداری بوده و تاکنون دو نسل از میگوهای (SPF) را تولید کرده است.

بر این اساس، با ارزیابی های صورت گرفته در کشور، تاکنون چهار موج همه‌گیر بیماری در استان‌های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است که بر اثر آن خسارت‌های بسیاری به پرورش دهندگان میگو وارد شده است و از این رو، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده از فناوری و بومی‌سازی آن در ایران نسبت به پرورش میگوی مولد ( عاری از بیماری) اقدام شد؛ فعالیتی که درجهان نیز به آن توجه بسیاری شده است.

مصطفی سالاری استاندار بوشهر، محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، عبدالمجید شجاع معاون امور حقوقی و مجلس، فتح الله امی مدیرکل دفتر امور فناوری استان ها، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری، پیمان صالحی مدیرکل دفتر طرح های کلان فناوری، محمد پورکاظمی رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و معاونین استاندار در این بازدید، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را همراهی می کردند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید