Iranian Agriculture News Agency

افزایش 30 درصدی نرخ شکر به بهای 1200 تومان

افزایش قیمت شکر به هر کیلوگرم دوهزار و ۱۰۰ تومان، به‌علاوه ۲۰۰ تومان یارانه رسماً توسط معاون اجرایی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

افزایش 30 درصدی نرخ شکر به بهای 1200 تومان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، بیش از دو ماه بود که انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر به دنبال رشد قیمت شکر بود؛ زیرا در این مدت کارخانه‌ها با نرخ جدید نیشکر و چغندر را از کشاورزان می‌خریدند و مجبور بودند با نرخ سال 92 آن را در بازار عرضه کنند. اگرچه چندی پیش بهمن دانایی دبیر این انجمن گفت: کارخانه‌ها حاضر به عرضه شکر با نرخ قدیمی نیستند و آنچه در بازار عرضه می‌شود شکرهای دپو شده از سال گذشته است.

وی معتقد بود که تأخیر غیرطبیعی قیمت جدید منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله برهم خوردن بازار و همچنین برهم خوردن برنامه توسعه تولید خواهد شد.

در نهایت هم محمد شریعتمداری پیشنهاد انجمن یاد شده را در 12 آذرماه امضاء کرد تا هم‌اکنون نیز این تصمیم را رسماً به مراجع مختلف ابلاغ کند. طبق این ابلاغیه قیمت شکر به هر کیلوگرم دوهزار و ۱۰۰ تومان رسید که البته به‌علاوه ۲۰۰ تومان یارانه است که امروز رسماً توسط معاون اجرایی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

در این میان نیز کارگروهی با مسئولیت ستاد و عضویت نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و گمرگ تشکیل می‌شود تا نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری درباره چگونگی تأمین و دریافت مابه‌التفاوت قیمت مصوب شکر (21 هزار ریال) تا بهای تولید داخل -بر اساس محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- اقدام می‌کنند.

Urea_N_46

موارد دیگر ابلاغیه در حمایت از صنایع قند و شکر

این ابلاغیه موارد دیگری را هم شامل شده و 12 آذرماه توسط محمد شریعتمداری امضاء و به مراجع گوناگون و افردای چون جهانگیری معاون اول رئیس و رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، صادق‌پور مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور، مژدهی رئیس سازمان تعزیرات، تقوی مدیرعامل سازمان حمایت و سینگی رئیس دبیرخانه ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها جهت استحضار و اقدام ارسال شده است.

بر اساس این گزارش، دربند 9 این ابلاغیه آمده است: با توجه به قیمت‌های جهانی شکر و نیز ضرورت حمایت از تولید مقر شد:

الف) قیمت عرضه شکر سفید درب کارخانه هر کیلوگرم 21 هزار ریال است.

ب) سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف است نسبت به اخذ موجودی شکر سفید و خام بخش خصوصی را منشاء ارز خارجی و نیز نسبت به دریافت تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نسبت به قیمت‌های جدید اقدام کند.

ج) گمرگ جمهوری اسلامی ایران از ترخیص محموله‌های شکر خام بدون اخذ تضمین تعهد پرداخت مابه‌التفاوت حداقل به میزان دوهزار ریال علی‌الحساب به ازاء هر کیلوگرم شکر وارداتی خودداری کند.

د) عرضه شکر موجودی مازاد ذخایر ابلاغی فقط در چارچوب تصمیمات دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مجاز است.

هـ) با عنایت به مشکلات عدیده بسیاری از کارخانه‌های چغندرقند به‌دلیل کوتاه بودن فصل برداشت چغندرقند و تولید شکر و تعطیلی کارخانه‌ها در صورت نبودن شکر خام، ثبت سفارش و واردات شکر خام از تاریخ مورد تأیید وزیر محترم جهاد کشاورزی و پرداخت مابه‌التفاوت دوهزار و 100 ریال برای هر کیلوگرم شکر وارداتی توسط واردکنندگان عملیاتی خواهد شد.

کارگروهی با مسئولیت ستاد و عضویت نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و گمرگ تشکیل و نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری درباره چگونگی تأمین و دریافت مابه‌التفاوت قیمت مصوب شکر (21 هزار ریال) تا بهای تولید داخل بر اساس محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام می‌کند./

F-930920-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید