Iranian Agriculture News Agency

آموزش اصول رفتارشناسی "سگ کار" در مرکز اصلاح نژاد دام

دوره آموزشی اصول رفتارشناسی سگ‌سانان (سگ کار) صبح امروز در مرکز اصلاح نژاد دام در کرج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در این دوره آموزشی که با حضور 100 تن از کارشناسان مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، کارشناسان ستادی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و هنرجویان باشگاه مدرسه سگ‌ها برگزار شد؛ هومن صادقی، استاد برجسته کشورمان در رفتارشناسی سگ کار با بیان تعریف جهانی و بومی (ایرانی) سگ کار (سگ‌سانان) گفت: در مجموع سگ‌سانان به سگی گفته می‌شود که کاری انجام می‌دهد و شامل انواع سگ امداد و نجات، مواد مخدر، گله، دستیار پزشکی، دستیار نابینا و ناشنوا، نگهبان، گارد، پلیس، ارتش و... می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت شناخت و بررسی ژنتیک رفتاری در سگ‌سانان افزود: شناخت رشته‌های مورد نیاز کشور و پرورش نژادهای مربوطه، آموزش و تربیت بر مبنای مشخصات رفتاری و شناخت و تعیین استاندارد برای نژادهای بومی و اصلاح ژنتیک رفتاری این نژادها از اهمیت زیادی به‌شمار می‌رود.

صادقی با بیان این مطلب که سگ‌ها را باید همان‌طور که هستند بشناسیم، خاطرنشان کرد: آشنایی با علم روز دنیا در زمینه پرورش و آموزش سگ‌های کار، ایجاد مراکز آموزشی مطابق با استاندارهای جهانی و ایجاد متولیان قانونی امر پرورش و آموزش سگ‌های کار در کشور ضروری است.

وی مجموعه اعمالی را که سگ نسبت به کنش‌های محیطی انجام می‌دهد "رفتار سگ" نامید و ادامه داد: ژنتیک، غریزه، هورمون و اجتماع و خانواده عوامل مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سگ‌ها به حساب می‌آیند.

هومن صادقی، استاد رفتارشناسی سگ کار

به گفته این استاد، تولد و زندگی در نقاط مختلف کره زمین، جابه‌جایی توسط انسان و آمیزش جنسی با نژادهای گوناگون اصلاح نژاد و ایجاد تغییر به کمک علم ژنتیک توسط انسان دلایل تفاوت‌های نژادی در سگ‌ها است.

صادقی تصریح کرد: سگ‌ها در بروز شاخص‌های رفتاری زیادی مانند: سلطه‌گری، جامعه‌پذیری، اعتماد به نفس، بی‌باکی، کنجکاوی و پرخاشگری به شدت تحت تأثیر اجتماعی که در آن بزرگ می‌شوند قرار دارند.

وی در پایان با بیان اینکه تجربه و تحقیقات نشان می‌دهد که روابطی بین شخصیت افراد و سگ‌هایی که از تولگی با آنها بزرگ می‌شوند، دیده می‌شود، یادآور شد: هدایت و رهبری، جایگاه و رتبه‌بندی و فرمان برداری از رهبر گروه اصول ساختار اجتماعی در سگ‌ها به‌شمار می‌رود.

از هر 100 قلاده سگ تنها 10 درصد دارای استعداد تربیت سگ کار

در ادامه این دوره آموزشی علی نصیری، نماینده فدراسیون جهانی سگ کار (SV) در شهر ویتسن هازن آلمان نیز با اشاره به اهمیت آموزش در زمینه سگ کار گفت: 80 درصد آموزش مربوط به صاحبان سگ و تنها 20 درصد آموزش مربوط به سگ می‌شود.

وی با بیان اینکه دو تا سه سال زمان لازم است تا سگ کار تربیت شود، افزود: از هر 100 قلاده سگ تنها 10 درصد آنها استعداد تربیت سگ کار را دارند، از این رو استعدادیابی سگ‌ها موضوع مهمی به‌شمار می‌رود.

علی نصیری، نماینده فدراسیون جهانی سگ کار (SV) در شهر ویتسن هازن آلمان

نصیری با اشاره به اینکه در کشور آلمان حفاظت و هدایت گله به عهده سگ کار است و صاحب گله کار خاصی انجام نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: نظم و انضباط در تربیت سگ‌های کار، دلیل اصلی پیشرفت آلمان در زمینه پرورش سگ است.

به گفته نماینده فدراسیون جهانی سگ کار (SV)، فدراسیون جهانی سگ کار (SV) دوره‌های گوناگون (BH سگ همراه)، (EPO1 قوانین بین‌المللی) و... همه‌ساله در برخی از کشورهای جهان برگزار می‌کند.

گفتنی است، در حاشیه برگزاری دوره آموزشی یحیی رجبی‌گالشی، دبیر کمیته فنی و سیاست‌گذاری سگ کار مرکز اصلاح نژاد دام با اشاره به فعالیت‌های این کمیته طی چند ماه گذشته اظهار داشت: علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای حمایت از پرورش‌دهندگان و هموار کردن راه آنها از طریق ایجاد ساز و کارهای لازم و تهیه و تدوین قوانین و مقررات برای رفع موانع و مشکلات پیش رو اقدامات مناسبی از سوی این کمیته صورت گرفته است.

وی ایجاد بسترهای مناسب به منظور تحقیق و پژوهش برای اساتید و دانشجویان در این حوزه را از دیگر فعالیت‌های این کمیته اعلام کرد و ادامه داد: کمک به تشکیل بانک اطلاعاتی، ثبت شجره، شناسنامه‌دار کردن و ساماندهی سگ‌های کار؛ احیای نژادهای اصیل ایرانی و کمک در جهت فراهم کردن شرایط ثبت جهانی آنها، پیش‌بینی و طراحی حداقل یک پروژه در برنامه ششم توسعه از دیگر فعالیت‌های در خور توجه از سوی کمیته فنی و سیاست‌گذاری سگ کار بوده است.

رجبی گالشی با بیان اینکه تشکیل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مشابه برای بالا بردن دانش همکاران در معاونت امور تولیدات دامی، استانها و علاقه‌مندان به این حوزه با بهره‌گیری از اساتید مجرب توسط این کمیته برگزار می‌شود، تصریح کرد: با هدف پیگیری مسائل مربوط به امور سگ کار، با سازمان‌ها و نهادهایی که در این حوزه فعالیت دارند تعامل و همکاری خوبی داریم.

وی در پایان یادآور شد: تهیه و ارسال نامه به مجلس شورای اسلامی در ارتباط با "طرح الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی" و لزوم در نظر گرفتن ملاحظات وزارت جهاد کشاورزی با عنایت به ماده 10 قانون نظام جامع دامپروری کشور از دیگر فعالیت‌های ارزنده کمیته فنی و سیاست‌گذاری سگ کار طی چند ماه گذشته به‌شمار می‌رود./

خبر: حبیب‌ا... افزونی

L-931009-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید