Iranian Agriculture News Agency

چاره‌ای جز افزایش عملکرد برای جبران کاهش سطح اراضی زراعی نداریم

سطح زیر کشت محصولات زراعی از 10 سال گذشته تاکنون از کاهش برخوردار بوده است که برای جبران این عقب‌ماندگی، ناگزیر از افزایش عملکرد در واحد سطح هستیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره کاهش 9 درصدی سطح زیر کشت اراضی زراعی مطابق آمارگیری سرشماری عمومی کشاورزی در سال جاری گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور و وجود سال‌های خشک، چاره‌ای جز افزایش عملکرد در واحد سطح نداریم.

محمدحسین شریعتمدار افزود: باید مزارع کشاورزان به‌گونه‌ای مؤثر مدیریت شود و تکنولوژی‌های روز به‌کار گرفته شود تا بتوانیم تدارکات لازم را به‌موقع برای جبران کمبودها اعمال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات زراعی روبه‌رو هستیم و برای جبران این عقب‌ماندگی، ناگزیر هستیم که افزایش عملکرد را چاشنی کار بهره‌برداران کنیم.

شریعتمدار ادامه داد: تأمین به‌موقع ادوات و نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی، استفاده از دانش روز برای کشت و کار، استفاده از ادوات مکانیزه در تولید محصولات کشاورزی و ردیابی عوامل خطرزا برای مقابله به‌موقع، می‌تواند مؤثرترین روش برای کمبودهای فوق باشد.

لزوم اتخاذ قوانین بازدارنده‌تر برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی درباره کاهش شش درصدی تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی نیز تصریح کرد: قوانین موجود در کشور اجازه تغییر کاربری اراضی و تبدیل آنها به موارد دیگر را نمی‌دهد و اگر اتفاقی افتاده باشد، لازم است قانونی با آنها برخورد کنیم.

وی یادآور شد: گاهی موارد، بهره‌برداران بخش کشاورزی، اراضی را برای ساخت مواردی چون انبار، تغییر کاربری می‌دهند که البته این اقدام مشکلی به‌وجود نمی‌آورد، اما ساخت و سازهای غیرمجازی که منجر به کاهش تولید شود، باید به‌صورت قانونی به مقابله با آن پرداخت؛ زیرا به تولید کلی کشور لطمه وارد می‌کند.

شریعتمدار درباره وضعیت کشت پاییزه با وجود عدم بارش باران در بیشتر نقاط کشور تأکید کرد: در بیشتر نقاطی که کشت پاییزه انجام شده است، نیازمند باران هستیم که امید می‌رود با نخستین بارش، جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته انجام شود.

وی اظهار داشت: سطح زیر کشت محصولات زراعی در مقایسه با سال گذشته تفاوتی نداشته است؛ بنابراین بارندگی‌های از این پس، می‌تواند محصولات دیم کشور را از خطرات ناشی از خشکسالی نجات دهد.

گفتنی است، مطابق اعلام مقدماتی نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در سال 1393، تعداد بهره‌برداران از کاهش شش درصدی برخوردار بوده است، به‌گونه‌ای که چهار میلیون و 43 هزار نفر بهره‌بردار گزارش شده که از کاهش شش درصدی نسبت به 10 سال گذشته برخوردار است و علاوه بر آن، سطح اراضی زراعی با 14.07 هکتار از کاهش 9 درصدی و سطح اراضی باغی و قلمستان‌ها با 1.8 میلیون هکتار از افزایش 25 درصدی نسبت به 10 سال گذشته برخوردار شده است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-931023-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید