Iranian Agriculture News Agency

استانداردهای فرآیند تولید محصول سالم تدوین و تصویب شد

استانداردهای فرآیند تولید محصول سالم توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد، تدوین و تصویب شد.

مدیر دفتر خدمات فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تدوین استانداردهای فرآیند تولید محصولات سالم ایران‌گپ بر اساس پروتکل جهانی یوروگپ و گلوبال‌گپ در مدت سه سال تدوین و تصویب شد.

اسدا... ابراهیمی با بیان اینکه استانداردهای یادشده برای پایش مصرف سموم کودهای شیمیایی آب و خاک و نیروی انسانی مزارع تدوین شده است، هدف از تدوین این استاندارد را استانداردسازی فرآیند تولید محصولات با هدف تولید محصولات گواهی‌شده سالم، بسترسازی برای استقرار نظام پایش، گواهی و رهگیری محصولات کشاورزی، ایمنی زیستی و حفاظت از محیط زیست در فعالیت‌های کشاورزی، ارتقای بهداشت حرفه‌ای کشاورزی، ارتقاء کیفیت بهداشتی محصول تولیدی، بهبود راندمان مصرف و کاربرد نهاده‌های کشاورزی، دستیابی به امنیت و ایمنی غذایی، به حداقل رساندن آلودگی فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی محصولات عنوان کرد.

اهمیت و ضرورت تدوین ضوابط و استانداردهای کشاورزی

بنا بر گزارش ایانا، از آنجا که موضوع سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی و غذایی، یکی از چالش‌های اساسی جوامع امروزی است و افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان و نگرانی از وجود بقایای سموم، آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروهای دامی، کودهای شیمیایی، ترکیبات هورمونی، مواد نگهدارنده، فلزات سنگین و پیامدها و مشکلات ناشی از آن که محیط زیست و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است، مصرف‌کنندگان به مصرف محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

در این میان با توجه به اینکه توسعه مصرف کودهای شیمیایی، سبب افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی شده است و همزمان با این افزایش عملکرد، مشکلاتی از قبیل از بین رفتن تعادل متوازن عناصر ضروری خاک، اختلال در حلالیت و جذب عناصر غذایی خاک، آلودگی رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی، عناصر و فلزات سنگین مضر برای سلامتی انسان از قبیل کادمیم، آرسنیک، کروم، سرب، جیوه و نیکل که همراه با برخی کودهای شیمیایی وارد چرخه تولید محصولات کشاورزی و انتقال به مصرف‌کنندگان می‌شوند، پدیدار شد؛ انتظار می‌رود تدوین استانداردهای فرآیند تولید محصول سالم باعث افزایش استفاده از محصولات ارگانیک و سالم شود.

لذا تولید محصولات سالم و ایمن متکی به عملیات خوب کشاورزی و کشاورزی ارگانیک که در چند دهه اخیر توجه بسیاری از صاحب‌نظران را به خود جلب کرده است، با تغییر نگرش از تأکید بر تولید بیشتر به سمت تولید با کیفیت بهتر، ضرورت بهینه‌سازی روش‌های تولید با به‌کارگیری دانش و آگاهی کشاورزی اکولوژیکی و تکنیک‌های غیرشیمیایی به جای نهاده های شیمیایی محقق می‌شود.

بهره‌گیری صحیح از منابع تجدیدناپذیر، حفظ محیط زیست، حفظ ساختمان و حاصلخیزی خاک، تقویت عناصر غذایی، تناوب زراعی، استفاده از بقایای گیاهی و کودهای دامی، پسماندهای آلی، کودهای زیستی، کودهای سبز، کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی آفات و بیمارگرها، می تواند به عنوان روش‌های موجود برای تولید محصولات کشاورزی با کیفیت به لحاظ عطر و طعم و همچنین سالم و ایمن که خطرات ناشی از تجمع تدریجی مواد شیمیایی خطرناک در بافت‌های حیوانی و انسانی را ندارند، مورد توجه قرار بگیرد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

F-931105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید