Iranian Agriculture News Agency

نیاز سالانه کشاورزان همدانی به ورمی‌کمپوست 100 هزار تن اعلام شد

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: دانش مدون و یکپارچه‌ای برای تولید ورمی‌کمپوست در کشور وجود ندارد.

ابوالقاسم سوزنچی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر افزود: در وزارت جهاد کشاورزی متولی مشخصی برای تولید ورمی‌کمپوست نداریم و افرادی که به شیوه‌های اشتباه وارد تولید این محصول شده‌اند، آسیب فراوانی به فرهنگ‌سازی مصرف ورمی‌کمپوست وارد کرده‌اند.

وی که تولیدکننده ورمی‌کمپوست در استان همدان است، خاطرنشان کرد: این استان سالانه به 100 هزار تن ورمی‌کمپوست نیاز دارد که می‌تواند جایگزین کودهای شیمیایی شود، در حالی که تولید این محصول حدود هفت هزار تن است و کشاورزان هنوز این محصول را نشناخته‌اند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ضمن گلایه از روند اداری و وجود بروکراسی برای دریافت پروانه بهره‌برداری ورمی‌کمپوست، ادامه داد: من که از حمایت مسئولان استان ناامید شده‌ام، زیرا به‌رغم آنکه شرایط و امکانات لازم را داشتم و برای مجوز کارم هیچ مانعی وجود نداشت، اما اکنون 11 ماه است که گرفتار دریافت استعلام‌های پروانه بهره‌برداری هستم.

سوزنچی تصریح کرد: با جواز تأسیس توانسته‌ام شش میلیون تومان کرم و کود خریداری و کار خود را آغاز کنم، اما برای دریافت تسهیلات، طبق مقررات بانکی به پروانه بهره‌برداری نیاز دارم که تاکنون معطل مانده‌ام.

وی با ابراز نارضایتی از عملکرد بخش ترویج استان همدان، یادآور شد: برای تولید ورمی‌کمپوست از بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کمک خواسته‌ام، اما آنها در مزرعه با تولید این محصول آشنا شده‌اند.

سوزنچی درباره واردات کرم مورد نیاز برای تولید ورمی‌کمپوست تأکید کرد: کرم‌های اولیه از کانادا وارد کشور شده است و اکنون کرم در کشور تولید و تأمین می‌شود.

وی اظهار داشت: برای تولید دوهزار تن ورمی‌کمپوست، حدود 30 تن کرم نیاز است.

خروج شورای مرکزی "خانه کشاورز" از ممنوع التصویری در دولت حسن روحانی

رئیس خانه کشاورز استان همدان درباره وضعیت کشاورزی در دولت یازدهم گفت: وزیر جهاد کشاورزی خرد صادقی است، اما وارث خرابی‌هایی است که هنوز آواربرداری آن تمام نشده و با بودجه ناکافی، امکانات محدود کارشناسان، برخی مدیران که در دولت احمدی‌نژاد بر سر کار بودند و مجس فعلی کار را تحویل گرفته است و با این بافت به سختی می‌تواند بار را به مقصد برساند و برنامه‌هایش را اجرا کند.

سوزنچی افزود: حجتی می‌داند که باید مصرف آب در بخش کشاورزی را با بهره‌وری بیشتر از 96 میلیارد مترمکعب به 50 میلیارد مترمکعب کاهش دهد، اما امکانات لازم و مدیران توانمند در اختیار ندارد.

وی با اشاره به استخدام مهندسان ناظر خاطرنشان کرد: در دولت قبل مقرر شد ناظران گندم به استخدام وزارت جهاد کشاورزی درآیند، در حالی که قرار بود نهادهای دولتی کوچک شوند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: به‌کارگیری 71 مهندس ناظر زن در بخش کشاورزی استان همدان که تجربه کافی ندارند، جز تحویل بودجه به وزارتخانه تأثیر ندارد و حجمی هم می داند استخدام تحمیلی مهندسان ناظر که مصوبه مجلس و دولت دهم بوده صحیح نیست.

سوزنچی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره روند اطلاع‌رسانی خانه کشاورز از مسائل این بخش، تصریح کرد: اعضای خانه کشاورز باتجربه هستند و مشکلات را لمس می‌کنند؛ ضمن آنکه به هیچ جناح و تفکر خاصی وابسته نیستند و آزادانه مشکلات و خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند.

وی مدعی شد: با توجه به اینکه خانه کشاورز در دولت حسن روحانی رئیس جمهوری از محدودیت درآمده است و به‌ویژه شورای مرکزی آن از ممنوع‌التصویری و مصاحبه کردن خارج شده، در خبررسانی و اطلاع‌رسانی موفق بوده است./

خبرنگار: فرحناز هاشمی

A-931107-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید