Iranian Agriculture News Agency

کاهش 35 درصدی مصرف آب اراضی اطراف ارومیه با آموزش‌های مقدماتی

جلسه کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از ارومیه، در این جلسه که به‌منظور تدوین برنامه عملیاتی و نهایی کردن محتوای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، فرهنگی و اجتماعی مربوط به حوزه فعالیت بخش کشاورزی آذربایجان غربی، در اتاق جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی برگزار شد، دبیر کمیته توجیه کشاورزان شورای استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بر اساس مصوبات ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه، از مجموع راهکارهای ارائه‌شده جهت احیای دریاچه ارومیه، اجرای سه طرح با 9 زیربخش عملیاتی به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است.

اسمعیل کریم‌زاده افزود: تدوین و پیاده‌سازی برنامه جامع اطلاع‌رسانی برای جلب مشارکت مردم و استفاده از توان جوامع محلی، کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و تهیه نقشه کاداستر اراضی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه این طرح‌ها را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و فرهنگی هدفمند، در راستای احیای دریاچه ارومیه نقش محوری داشته و در مقایسه با سایر روش‌های اجرایی در فرآیند مدیریت منابع آبی و کاهش مصارف آب بیشترین تأثیر را دارد که بر اساس مصوبه هیئت وزیران تاکنون اعتباری در حدود 50 میلیارد ریال برای اجرای این برنامه‌ها مصوب شده است.

کریم‌زاده ضمن تأکید بر افزایش سطح اطلاع‌رسانی و آگاهی کشاورزان از طریق برنامه‌های آموزشی و ترویجی تصریح کرد: جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های متولی در این راستا باید این آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه و راه‌های مصرف بهینه آب را در ابتدا با نصب بنرها و پیام‌های ترویجی بر سردر و محوطه بیرونی ساختمان اداری دستگاه‌های اجرایی خود آغاز کنند.

مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: فاز دوم اجرایی طرح استقرار کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM در اراضی کشاورزی زیرحوضه دریاچه ارومیه همزمان با آغاز کشت محصولات پاییزه با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجرا است که در این برنامه که نتایج بسیار خوبی را شاهدیم با ارائه آموزش‌های مقدماتی در امور مزرعه شاهد کاهش 35 درصدی مصرف آب هستیم و این خود شاهدی است بر تأثیر آموزش و آگاه‌سازی جامعه بهره‌برداران با شیوه‌های مدیریت صحیح استفاده از منابع آبی و خاکی.

امین آقایی ادامه داد: در راستای سیاست‌های راهبردی تدوین‌شده در بخش کشاورزی و با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، جهاد کشاورزی در این هفته پنج پروژه پیشنهادی ترویجی در جهت بهینه‌سازی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را به کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه خواهد کرد.

وی یادآور شد: برنامه استقرار کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM در پنج شهرستان زیر حوضه دریاچه ارومیه، اجرای پروژه ناظران فنی بهینه‌سازی مصرف آب با 170 نفر ناظر در زیربخش‌های مختلف باغبانی، زراعت و آب و خاک در 43 مرکز خدمات جهاد کشاورزی در دهستان‌های زیر حوضه دریاچه ارومیه، آموزش‌های مهارتی برای بهره‌برداران و اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی درباره تغییر در روش‌های سنتی و استفاده از روش‌های مدرن کشاورزی در راستای افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب در مزارع و باغ‌ها را ازجمله این پیشنهادها عنوان کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان استفاده از پتانسیل شبکه ترویجی اعم از شرکت‌ها، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و... و پخش پیام‌های فرهنگی و ترویجی درباره موانع و چالش‌های پیش روی احیای دریاچه ارومیه از طریق رسانه‌ها را نیز از دیگر موارد پنج پروژه پیشنهادی ترویجی در جهت بهینه‌سازی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه برشمرد.

آقایی تأکید کرد: این طرح یک طرح ملی است و مردم و مسئولان باید در کنار هم و با ایجاد یک زنجیره تکمیلی به احیای دریاچه ارومیه کمک کنند چرا که قصور هریک از ما احیای دریاچه ارومیه که باید در افق 10 ساله محقق شود را به تأخیر خواهد انداخت.

در ادامه این جلسه، درباره تهیه بسته فرهنگی، آموزشی، شیوه ارائه آموزش به روستاییان و کشاورزان و نحوه ارزیابی نتایج از این آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی در این باره بحث و تبادل نظر شد./

V-931108-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید