Iranian Agriculture News Agency

دانش فنی استفاده کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی ایران از خمیر مرغ فراهم شد

در صورت تصویب استاندارد خمیرمرغ، کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی قادرند خمیر مرغ کاملاً سالم و بهداشتی تولید کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه فرآورده‌های گوشتی "رباط" ضمن بیان این مطلب گفت: کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی به دستگاه وکیوم مجهز شده‌اند و از این پس قادر خواهند بود در صورتی که کشتارگاه‌ها از خط دو استفاده نکنند، خمیر مرغ سالم و بهداشتی را تولید کنند.

مجید افلاکی افزود: مهم‌ترین ایراد سازمان‌های نظارتی درباره تولید خمیر مرغ، آلایش درون شکمی مرغ بود که با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان سلامت کامل خمیر مرغ تولیدی را تضمین کرد.

مجید افلاکی، دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی

وی با بیان اینکه کلیه کشتارگاه‌ها با نظارت سازمان دامپزشکی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تمامی مرغ‌های موجود در سطح کشور با نظارت سازمان دامپزشکی تولید و توزیع می‌شود و هیچ مرغی با امحاء و احشاء نمی‌تواند از کشتارگاه‌ها خارج شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی ادامه داد: در حال حاضر نیمی از کشتارگاه‌های کشور مجهز به خط دو هستند و قادرند در صورت اجرای درست مراحل کار، شکم مرغ را به‌طور کامل تخلیه کنند.

افلاکی با بیان اینکه بیش از 20 درصد گوشت مرغ به هنگام جداسازی قطعات در لاشه باقی می‌ماند، تصریح کرد: جداسازی گوشت مرغ به روش مکانیکی (MDM) و تولید خمیر مرغ در اکثر کشورهای جهان انجام می‌شود و نباید اجازه داد با برخوردهای سلیقه‌ای این سرمایه ملی نابود شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) مبنی بر درخواست رئیس سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر لزوم سکوت از سوی رسانه‌ها در مورد خمیر مرغ جهت کمک به حل و فصل مسئله خمیر مرغ یادآور شد: این اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی را می‌توان تلاش و رایزنی متعهدانه طرفین برای حل دغدغه MDM دانست که با پیگیری‌های صورت‌گرفته می‌توان گفت تاکنون 95 درصد آیین‌نامه سازمان استاندارد تدوین شده است.

افلاکی با اشاره به اینکه با توجه به مصرف 100 هزار تنی گوشت مرغ در خطوط صنایع فرآورده‌های گوشتی و سهم 20 هزار تنی گوشت‌های اطراف استخوان‌ها در خمیر مرغ، تأکید کرد: ادامه ممنوعیت مصرف خمیر مرغ در صنایع گوشتی واحدهایی که می‌کوشند با وجدان کاری تولید کنند، باعث اسراف بخشی از گوشت‌های قابل استفاده طیور کشتار شده می‌شود.

جایگزینی سویا به جای خمیر مرغ عملی نیست

همچنین رمضان فلاحتی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه برخی از مسئولان بدون هیچ‌گونه جلسه‌ای با تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی و حتی بازدید از کارخانه‌ها، با برخوردهای سلیقه‌ای صنعت فرآورده‌های گوشتی را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند.

رمضان فلاحتی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی

وی با بیان اینکه اجرای نادرست قوانین منجر به بروز مشکل در کشور شده است، افزود: قانون خوب نیازمند نظارت دقیق است تا بتوان محصول باکیفیتی در کشور تولید کرد.

فلاحتی در پاسخ به پرسش خبرنگار فودپرس درباره بحث جایگزینی پروتئین سویا به جای خمیر مرغ خاطرنشان کرد: این موضوع از لحاظ فنی قابلیت اجرا ندارد، زیرا حد مجاز استفاده از پروتئین سویا در محصولات فرآورده‌های گوشتی حدود سه درصد است و استفاده بیش از این اندازه، باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می‌شود./

خبرنگار: علیرضا صفاخو

عکس: شفق شکری

F-931108-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید