Iranian Agriculture News Agency

شهرک‌های کشاورزی پیر خاک‌خورده‌اند

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - فاطمه مهردادیان

در حالی که احداث شهرک‌های کشاورزی ایده جدیدی نیست و از سال 1388 احداث آن در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده 138 شهرک گلخانه‌ای و 287 شهرک دامپروری ایجاد شود، اما هنوز به معنی تام کلمه اجرایی نشده و انتظار می‌رود با تأسیس شرکت شهرک‌های کشاورزی و کلید خوردن ایجاد 10 شهرک در بوشهر فاز جدیدی از کشاورزی صنعتی در کشور رقم بخورد.

بسیاری از کارشناسان کشاورزی هنوز شهرک‌های کشاورزی را مترادف با مجتمع‌های کشاورزی می‌دانند، این در حالی است که شهرک‌ها شامل واحدهای کشاورزی، دامپروری و شیلاتی به همراه پژوهشگاه، آزمایشگاه، سالن کنترل کیفیت، بسته‌بندی و تکثیر و پرورش هستند که هنوز نمونه‌های موفقیت‌آمیز آن در ویترین قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: بر اساس اجرای بند (ل) ماده 194 قانون برنامه پنج‌ساله مقرر شد به‌منظور تأمین ادوات هزینه‌ای، شرکت شهرک‌های کشاورزی مبلغ 10 میلیارد ریال از اعتبارات جزء 56 و برای مطالعه طرح‌های شهرک‌ها مبلغ 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات دارایی و 10 میلیارد ریال تسهیلات ویژه از محل اعتبارات جزء 34 ردیف 55000 تحت عنوان ردیف مستقلی، در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی قرار گیرد.

مسعود اسدی می‌افزاید: احداث شهرک‌های کشاورزی در واقع قدم گذاشتن واقعی در کشاورزی صنعتی است و اگر این شهرک‌ها بر اساس قانون در همه مناطق پرپتانسیل کشاورزی در سراسر کشور ایجاد شود، راه را برای رسیدن به استقلال در تولید و کشاورزی صنعتی هموار می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منطقه‌یابی برای احداث این شهرک‌ها صورت می‌گیرد یا خیر، خاطرنشان می‌کند: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی مجری اجرای این شهرک‌ها است که با استفاده از نیروهای منطقه باید پتانسیل‌های کشاورزی را در همه استان‌ها شناسایی و برای احداث شهرک‌ها، با استفاده از تسهیلات لازم اقدام کند.

اسدی ادامه می‌دهد: بر اساس قانون، 10 درصد از هزینه‌های احداث شهرک توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و مابقی توسط استان‌ها تأمین خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: طی سه سال گذشته نظارت دقیقی بر اجرای این قانون به‌ویژه قانون افزایش بهره‌وری صورت گرفت، اما تا شروع به‌کار دولت جدید، مورد توجه قرار نگرفته بود.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: با احداث شهرک‌ها، صنایع تکمیلی، بسته‌بندی و حمل و نقل نیز توسعه می‌یابد و می‌توان انتظار داشت که مشکلات ناشی از ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین حمل و نقل و بازاریابی نیز بهبود یابد.

اسدی معتقد است: ایجاد شهرک‌های کشاورزی در قطب‌های کشاورزی و توسعه آن در دیگر مناطق به لحاظ قانونی مشکلی ندارد و اکنون آماده اجرا است.

وی تأکید می‌کند: به شکل قانونی، مجلس تمام توان خود را برای ایجاد شهرک‌های صنعتی به مرحله اجرا گذاشته است و انتظار می‌رود به‌زودی با احداث این شهرک‌ها به معنای اهم آن بتوان شاهد توسعه کشاورزی منطقه‌ای شد./

G-931115-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید