Iranian Agriculture News Agency

رونمایی از کود زیستی فلاویت که به افزایش 15 درصدی تولید گندم می انجامد

کود زیستی فلاویت نتیجه بیش از 10 سال پژوهش در بخش تحقیقات بیولوژی خاک مؤسسه تحقیقات خاک و آب رونمایی شد.

مجری طرح این دستاورد مؤسسه تحقیقات خاک و آب امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در این پژوهش بیش از 100 باکتری بومی مفید خاک‌زی از جنس‌های Azospirillum، Pseudomonas و Flavobacterium طی مراحل مختلف آزمایشگاهی، گلخانه‌ای و مزرعه‌ای غربال‌گری شدند و در نهایت کارایی انواع منتخب بر رشد و عملکرد گندم در استان‌های فارس، مازندران، سمنان، خراسان رضوی و خوزستان (صفی‌آباد دزفول، مورد ارزیابی قرار گرفت.

هادی اسدی رحمانی با اشاره به ثبت نتایج این پژوهش‌ها در سال 1391 به‌صورت دانش فنی گفت: در سال زراعی 93 - 1392 کود زیستی فلاویت در قالب آزمایش‌های تحقیقی - ترویجی در 25 استان کشور در بیش از 45 هکتار از اراضی گندم مورد استفاده قرار گرفت.

هادی اسدی رحمانی، کود زیستی فلاویت

وی خاطرنشان کرد: نتایج نشان داده است کاربرد کود زیستی فلاویت به میزان دو لیتر در هکتار می‌تواند باعث افزایش عملکرد گندم تا 15 درصد شود که به‌صورت مایع در بسته‌بندی‌های یک لیتری به بازار عرضه می‌شود.

اسدی رحمانی مزیت‌های این کود را افزایش عملکرد گندم در شرایط مختلف آب و هوایی کشور، سازندگی با کلیه ارقام گندم در کشور، قیمت اندک در مقایسه با کودهای شیمیایی، عاری بودن از هرگونه آلاینده محیطی، مناسب برای کشت ارگانیک و دوست‌دار محیط زیست بودن برشمرد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-931119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید