Iranian Agriculture News Agency

گردهمایی بحران مدیریت منابع آب زیرزمینی کشور برپا می‌شود

همایشی با عنوان بحران مدیریت منابع آب زیرزمینی کشور 27 بهمن‌ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی با حضور مقامات ذی‌نفع در بخش دولتی و خصوصی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو بحران آب در حوزه فوق برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران امروز در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به مناسبت برگزاری نخستین همایش بحران مدیریت منابع آب زیرزمینی کشور که در 27 بهمن‌ماه برگزار می‌شود، گفت: موضوع آب در اولویت بحث‌های اتاق قرار دارد و در این راستا، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب تشکیل شده و دفتر ساماندهی و توانمندسازی کشاورزی و آب ایجاد شده است.

محمدحسین شریعتمدار افزود: در حال حاضر بحرانی‌ترین بخش ممکن آب‌های زیرزمینی است که برای حل آن همایشی ترتیب داده شده تا بتوانیم نظر اندیشمندان و مسئولان اجرایی و سایر دست‌اندرکاران را جویا شده و راهکاری عملیاتی برای حل آن ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سه نشست تخصصی در این همایش برپا خواهد بود که چالش‌ها و برنامه‌های آب زیرزمینی تحت بررسی قرار گرفته و علاوه بر آن، در نشست دیگر، آسیب‌شناسی دشت‌های ممنوعه و بحرانی مدنظر است و در نشست سوم نگاهی به آینده آب‌های زیرزمینی خواهد شد و راهکارهای موجود و توصیه‌ها ارائه می‌شود.

شریعتمدار ادامه داد: بیش از 200 نفر از کشاورزان و ذی‌نفعان مسئله آب در این گردهمایی حضور خواهند داشت و علاوه بر آن، وزیر نیرو و سایر دست‌اندرکاران نیز در همایش فوق نقطه‌نظرات خود را ابراز می‌کنند.

راه‌های برون‌رفت از بحران آب‌های زیرزمینی تا دو روز آینده اعلام می‌شود

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در پاسخ به پرسش ایانا درباره راه‌های برون‌رفت از بحران موجود در کوتاه‌مدت تصریح کرد: دیدگاه اتاق برای برون‌رفت از بحران موجود در آب‌های زیرزمینی به‌صورت بیانیه‌ای در روز همایش عنوان شده است.

وی یادآور شد: تمامی نظرات و راه‌کارهای موجود مدنظر قرار گرفته و در روز فوق اطلاع‌رسانی می‌شود.

شریعتمدار تأکید کرد: همایش بحران مدیریت آب زیرزمینی کشور روز 27 بهمن‌ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برپا می‌شود و محورهای آن عبارت از بررسی بحران اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آب‌های زیرزمینی در دشت‌های کشور، ارائه دیدگاه‌های بخش خصوصی (ذی‌نفعان) درباره بهبود مدیریت آب زیرزمینی، راهکارهای مدیریت بحران آب زیرزمینی و آینده‌پژوهی مناطق مطالعه‌شده است.

وی اظهار داشت: معرف شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بحران آب زیرزمینی در تعدادی از دشت‌های کشور از مهم‌ترین اهداف این همایش محسوب می‌شود.

شریعتمدار افزود: این همایش به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران 27 بهمن‌ماه در محل اتاق برگزار می‌شود.

پیشنهاد ایجاد بازار واقعی آب به دولت

در ادامه این نشست، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره وضعیت چاه‌های غیرمجاز در کشور گفت: پس از تصویب اصل قانون تغییر وضعیت چاه‌های غیرمجاز به مجاز در مجلس شورای اسلامی، پیگیری‌هایی از سوی اتاق به‌عمل آمد و سرانجام شورای نگهبان تغییراتی را به نفع بخش به تصویب رساند و پس از آن با وزارت نیرو جلسات مشترکی برگزار شد و بر اساس آیین‌نامه‌های موجود، تا به امروز هیچ چاه غیرمجازی تبدیل به مجاز نشده است.

محسن جلال‌پور خاطرنشان کرد: در بحث قانون آب، صدمات بسیار زیادی به کشور وارد شده است و قوانین موجود همیشه مورد نکوهش بوده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسئله آب را حل کنیم، ابتدا باید برنامه‌ای جامع در این بخش ارائه دهیم که هم قیمت و هم میزان برداشت آن برای هر بخش مشخص شود.

جلال‌پور تصریح کرد: ایجاد بازار واقعی آب توسط اتاق به دولت پیشنهاد شده است تا بدین‌ترتیب بخش‌های صنعت، کشاورزی و بخشی از آب که به مصرف شرب می‌رسد، با قیمت واقعی محاسبه شود.

مجری طرح نظرسنجی و مشاور مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نیز از ارائه تعداد یک‌هزار و 296 پرسش‌نامه به زارعان، یک‌هزار و 40 پرسشنامه به باغداران و 840 پرسشنامه به دامداران است، خبر داد و اظهار داشت: با تمامی مراکز علمی، پژوهشی و محققان سراسر کشور صحبت‌هایی در زمینه برگزاری همایش فوق شده است.

محسنی یادآور شد: بیش از 700 پرسشنامه از محققان دریافت شده است که توصیه‌هایی را در بخش منابع آبی کشور داشته‌اند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-931125-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید