Iranian Agriculture News Agency

عملکرد کلزا در استان‌های مختلف اقلیم سرد و معتدل سرد افزایش می‌یابد

رقم جدید کلزای زمستان با نام "احمدی" در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج رونمایی شد.

مجری طرح معرفی رقم جدید کلزای زمستانه با نام "احمدی" امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام اینکه کلزا با داشتن حدود 40 درصد روغن و حدود همین میزان پروتئین در کنجاله به‌علت کیفیت بالای روغن در زمره دانه‌های روغنی برتر قرار دارد، گفت: تنوع رقم و معرفی ارقام جدید راهکار مناسبی برای توسعه و پایداری کشت کلزا در کشور محسوب می‌شود.

بهرام علیزاده با اشاره به اینکه در این راستا به‌منظور تولید ارقام پرمحصول، از سال 1379 تلاقی بین دو رقم جدید Geronimo و SWO756 و انتخاب نتایج مطلوب از جمعیت F2 حاصله در کرج آغاز شد، افزود: گزینش لاین‌های برتر در نسل‌های در حال تفکیک از طریق روش شجره‌ای منجر به حصول سه لاین کلزا ازجمله لاین KS11 شد و سازگاری و همچنین برتری عملکرد لاین KS11 در قیاس با شاهد منطقه (Okapi) طی مطالعات تکمیلی تأیید شد.

وی با بیان اینکه نتایج طرح تحقیقی - ترویجی در دو منطقه از استان زنجان نیز حاکی از برتری این لاین نسبت به رقم شاهد داشت، خاطرنشان کرد: لاین KS11 نسبت به رقم شاهد حدود 480 کیلوگرم عملکرد بیشتر تولید می‌کند و برتری حدود 15 درصدی از لحاظ عملکرد روغن دانه نسبت به رقم شاهد دارد.

مجری طرح معرفی رقم کلزای زمستانه ادامه داد: این رقم به بیماری فوما نیمه‌حساس است و تحمل بیشتری به تنش خشکی انتهای فصل در مناطق هدف دارد و امکان کشت با تأخیر و کاهش وابستگی به واردات بذر نیز از محاسن دیگر این لاین است.

علیزاده با اعلام اینکه این لاین در تاریخ 22 مردادماه سال جاری در کمیته معرفی رقم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با نام "احمدی" مورد تأیید قرار گرفت، تصریح کرد: سطح کشت کلزا در کل کشور به‌طور متوسط طی سال‌های 89 تا 91 بیش از 100 هزار هکتار بوده و سطح زیر کشت کلزا در اقلیم سرد و معتدل سرد کشور بیش از 20 هزار هکتار برآورد می‌شود که رقم غالب این مناطق اوکاپی است که میانگین عملکرد دانه این لاین حاصل از آزمایش‌های مختلف تحقیقاتی و آنفارم در مناطق مختلف کشور سه‌هزار و 460 کیلوگرم در هکتار است.

وی یادآور شد: در صورت توسعه این رقم در سال‌های آینده در سطح حداقل 10 درصد از اراضی سطح زیر کشت رقم اوکاپی در استان‌های مختلف اقلیم سرد و معتدل سرد کشور، با حداقل 480 کیلوگرم افزایش عملکرد در هکتار، 960 تن افزایش تولید ایجاد خواهد شد که با احتساب قیمت خرید هر کیلوگرم کلزا به نرخ 22 هزار ریال، هرساله ارزش افزوده بیش از 21.12 میلیارد ریال ایجاد می‌شود.

علیزاده نحوه انتقال این دستاورد را از طریق مدیریت ترویج، مدیریت زراعت و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های مناطق سرد و معتدل سرد کشور اعلام کرد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-931126-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید