Iranian Agriculture News Agency

کاهش 70 هزار هکتاری سطح کشت گندم، در دستور کار

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را تدوین کرده تا سطح کشت گندم 70 هزار هکتار کاهش یابد، اما تولید بالاتر از سطح فعلی برود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از بحران جدی آب در کشور خبر داد و گفت: شعارهای بسیاری برای مصرف بهینه آب و کمبود آن در کشور داده شده، اما زمان عمل فرا رسیده است.

محمدحسین شریعتمدار افزود: روند نزولی آب‌های زیرزمینی در کشور به‌گونه‌ای بوده که بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفته است و کمبود آب به‌صورت چشم‌گیری دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز برنامه جامعی درباره نحوه استفاده از آب‌های زیرزمینی نوشته نشده است، اما باید تمامی افکار روی کاغذ بیاید و تبدیل به برنامه شود تا بتوانیم از بحران گذر کنیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید بتوانیم به ازای هر یک مترمکعب آب، درآمد بیشتر و تولید مناسب‌تری را رقم بزنیم.

شریعتمدار از برنامه‌های معاونت زراعت برای کاهش سطح کشت گندم خبر داد و تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم باید 70 هزار هکتار کاهش یابد و در عوض میزان تولید افزایش پیدا کند تا کمبودی در کشور حادث نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که کاهش سطح کشت همراه با افزایش واردات خواهد بود یا خیر، یادآور شد: با استفاده از روش‌های ارتقاء مدیریتی در بخش کشاورزی، تغییر روش‌های کشت و استفاده از ادوات مکانیزه در بخش و همچنین استفاده از کمک‌های دولتی برای به‌روزسازی بخش می‌توانیم میزان عملکرد در واحد سطح را به‌گونه‌ای بالا ببریم که کمبودی در کشور به‌وجود نیاید.

شریعتمدار تأکید کرد: بخش‌هایی در کشور باید تقویت شود که بتوانیم راندمان آب را بالا ببریم و همچون سایر کشورها با سطح کمتر، تولید بیشتری را داشته باشیم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-931128-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید