Iranian Agriculture News Agency

"فراز و فرود بخش کشاورزی در 12 سال" منتشر شد

"کتاب فراز و فرود بخش کشاورزی در 12 سال"، شامل مجموعه مقالات و مصاحبه‌های مطبوعاتی علی فریدونی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منتشر شد.

"فراز و فرود بخش کشاورزی در 12 سال" منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، این کتاب شامل دیدگاه‌های علی فریدونی، از نخبگان اجرایی و تحقیقاتی دولت هشتم است که در دوره قبل وزارت محمود حجتی، ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان بزرگ (قبل از تقسیم) را بر عهده داشت و به‌دلیل نگارش یادداشت‌های تحلیلی و انتقادی مستند، نقش مؤثر و فعالی در به چالش کشیدن تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی در دوران محمدرضا اسکندری و صادق خلیلیان داشت و حتی در مواردی به نقد مستقیم تصمیم‌گیری‌های محمود احمدی‌نژاد و تأثیرات آن بر بخش کشاورزی پرداخت و به دلیل همین انتقادات بی پرده و صریح به دستور اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم، زودهنگام بازنشسته شد.

بنا بر گزارش ایانا، این مدیر و پژوهشگر متولد سال 1337 خورشیدی در اسفراین - از توابع خراسان شمالی - است که در 17 سالگی و با دیپلم دانشسرای مقدماتی به کسوت معلمی درآمد و همزمان سال آخر تحصیلات متوسطه خود را در کلاس شبانه و با درجه ممتازی به پایان می‌رساند.

فریدونی که لیسانس زراعت را در دانشگاه فردوسی و فوق لیسانس را از دانشگاه تربیت مدرس تهران اخذ کرده است، عضویت در هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، عضویت در انجمن گیاه‌پزشکان آمریکا (APS) و عضویت انتخابی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان را در کارنامه دارد. این در حالی است که نامبرده از فعالان جنبش دانشجویی و فرماندهان و جانبازان 8 سال جنگ تحمیلی نیز بوده است.

علی فریدونی

کتاب "فراز و فرودهای بخش کشاورزی در 12سال" که در دو بخش مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها و همچنین 9 فصل توسط احسان میرزاده از روزنامه‌نگاران خوش‌نام استان خراسان رضوی و تهیه و تنظیم شده، با مقدمه دکتر محمود دانشور کاخکی، استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و با کوشش لیلا تقوی، همکار مقیم دفتر دایم نمایندگی ایران در سازمان خواروبار جهانی ملل متحد (FAO)در این سازمان به زیور طبع آراسته و منتشر شده است

نسخه الکترونیک کتاب در حجم 7 مگابایت از طریق لینک اینجا قابل دانلود و دریافت رایگان است .

لازم به ذکر است یادداشت‌های علی فریدونی طی 12 سال مورد اشاره نویسنده خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در روزنامه‌های شرق، اقتصاد پویا، اعتماد، اعتماد ملی، کارگزاران، بهار، دنیای اقتصاد، هفته‌نامه دنیای سبز و ماهنامه "دام، کشت و صنعت" منتشر یا بازنشر شده است.

عناوین یادداشت‌های منتشرشده در این کتاب شامل رنسانس در کشاورزی؛ کشاورزی پتانسیلی در تراز نفت؛ ایجاد اشتغال پایدار، انتظار بر حق فارغ‌التحصیلان کشاورزی؛ سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سازمانی صنفی و غیردولتی یا سیاسی و دولتی؟؛ بحران آب یا بحران مدیریت بر منابع آب؟؛ عدم افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، خودکفایی در محاق!؛ اصلاح فوری قانون نظام مهندسی؛ چه کارهایی که برای رفع کم‌آبی می‌توانستیم انجام دهیم، اما ندادیم! آیا واقعاً کشاورزان مقصرند؟؛ نگاهی به رسانه‌های گروهی؛ پاییز و بلاتکلیفی کشاورزان، چه کسی پاسخگو است؟؛ تضعیف جایگاه بخش کشاورزی، چرا؟؛ مقابله با خشکسالی، از شعار تا عمل!؛ آیا فقط خشکسالی مقصر است!؟؛ سخنی با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، پنج گره بخش کشاورزی؛ وزیری که در آسمان برنامه‌ریزی می‌کند!؛ نگاهی به اندیشه حاکم در حوزه کشاورزی، کشاورزان و لج بهبانی!؟؛ شکر، از خودکفایی تا وابستگی (چه کسی پاسخگو است؟)؛ تولید کشاورزی در دام دیپلماسی فعال؛ حذف یارانه‌ها، رشد یا زوال بخش کشاورزی؟؛ بخش کشاورزی به کجا می‌رود؟ انفعال!؛ سونامی واردات، قاتل بخش کشاورزی؛ وقتی تجربه ذبح می‌شود؛ حرف‌هایی که فقط شنیده شد، ولی دیده نشد؛ اقتصادی در سال 90؛ بلوار بی‌مسما؛ آب‌بازی در کبیر!؛ نوستالژی خودکفایی گندم؛ آقای روحانی! خانه ما را به ما برگردان؛ رشد 1.5 درصدی بخش کشاورزی ایران یا سومالی؟!؛ آب،بحران یا سوءمدیریت؛ زمین سوخته کشاورزی و خودکفایی با اعمال شاقه!؟ شاید وقتی دیگر! و... است./


تنظیم خبر: علیرضا صفاخو

P-931218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید