Iranian Agriculture News Agency

شرایط واردات گوشت قرمز از بلاروس برای صنایع گوشتی اعلام شد

در صورتی که گوشت گاو منجمد بلاروس به لحاظ کیفیت و قیمت مناسب باشد، تغییر جهت بخش خصوصی برای واردات گوشت از این کشور، دو تا سه سال طول می‌کشد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: طی یک دهه گذشته بخش خصوصی به‌طور سنتی از کشور برزیل گوشت قرمز سنگین وارد کرده و از این رو، آشنایی بیشتری با نوع و طعم گوشت این کشور دارد.

مجید افلاکی کیفیت و قیمت گوشت گاو منجمد برزیلی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: گوشت برزیلی از ابتدای تولید دام تا مرحله کشتار دارای شناسنامه بهداشتی مشخصی است و داروها و واکسن‌ها زیر نظر مقامات داخلی و بین‌المللی به دام‌ها داده می‌شود، در نتیجه کیفیت گوشت این کشور قابل اطمینان برای مصرف است.

وی مبادله موافقت‌نامه‌های بهداشتی میان ایران و کشورهای صادرکننده گوشت را از شروط واردات گوشت قرمز عنوان کرد و ادامه داد: اگر موافقت‌نامه دامپزشکی میان ایران و بلاروس نیز امضا شود، واردات گوشت از این کشور بلامانع خواهد بود.

افلاکی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که مقامات دامپزشکی به آن فکر می‌کنند، سلامتی مردم است و برای اتحادیه‌های واردکننده نیز بهداشت و سلامت گوشت در اولویت است و همیشه این‌طور نیست که کیفیت، فدای قیمت شود.

در صورت کیفیت مشابه، قیمت شاخص انتخاب می‌شود

وی با بیان اینکه حمل و نقل گوشت قرمز از بلاروس به کشور راحت‌تر و زمان کمتری می‌برد، تصریح کرد: در شرایطی که کیفیت گوشت برزیلی و هندی با گوشت بلاروس یکی باشد، قیمت برای بخش خصوصی اهمیت پیدا می‌کند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، قیمت گوشت مخلوط برزیلی را 17 تا 18 هزار تومان در هر کیلوگرم عنوان کرد و یادآور شد: در سال 91، حدود 200 تا 230 هزار تن گوشت قرمز سنگین وارد کشور شد که بخش عمده آن از برزیل و حدود 25 تا 30 هزار تن از هند تأمین شد.

افلاکی میزان تولید داخلی گوشت قرمز سنگین را بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، 850 تا 880 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: به‌دلیل افزایش جمعیت و مصرف و کافی نبودن میزان تولید داخلی، 25 درصد نیاز کشور به این محصول وارد می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت تنوع بازار و آثار کاهش تحریم‌ها در دسترس به بازارهای مختلف نیز تأکید کرد: تنوع بازار، اصل تجارت بین‌المللی است و واردکننده بخش خصوصی، منطقی و عقل‌گرا است و می‌داند که همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در یک سبد چید.

افلاکی همچنین گفت: اگر گروه 1+5 و گروه مذاکره‌کننده ایرانی ضمن حفظ منافع ملی کشور بتوانند به نتیجه مثبت برد - برد برسند، بر وضعیت اقتصادی کشور تأثیر می‌گذارد، به‌طوری که حرکت کالا و خدمات به کشور و صادرات کالا و خدمات شدیداً تسهیل می‌شود.

وی آثار توافق هسته‌ای با غرب را در عرصه‌هایی همچون حمل و نقل، منابع بانکی بین‌المللی، قیمت گوشت و سایر کمبودها را مثبت ارزیابی کرد.

توصیه به جهاد کشاورزی برای گرفتن مشاوره از متخصص صنایع گوشتی

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خواست درباره واردات گوشت قرمز به کشور از نقطه‌نظرات بخش خصوصی استفاده کند و مشاوری کاردان و باتجربه از صنایع گوشت و فرآورده‌های گوشتی کشور برای واردات درکنار خود داشته باشند.

افلاکی افزود: دیدگاه بخش خصوصی از دیدگاه دولت تدبیر و امید، متفاوت نیست و ما هم امیدواریم روزی برسد که تولید داخلی دام سنگین پاسخگوی نیاز کشور باشد، اما تا آن زمان انتظار داریم بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها برای واردات، مشارکت داده شود.

وی عملکرد سازمان دامپزشکی در عرصه سلامت محصولات دامی را مثبت ارزیابی کرد و ضمن تقدیر از مهدی خلج رئیس این سازمان، وی را یکی از افراد دانا در دولت تدبیر و امید دانست.

افلاکی خاطرنشان کرد: خلج نقش انجمن‌ها و تشکل‌ها در واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی را مورد توجه قرار داده است.

بخش خصوصی، به‌دنبال مزیت بیشتر در بازار جدید

گفتنی است، در دیدار هفته گذشته هیئت بلاروسی با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که در محل وزارتخانه صورت گرفت، مقامات بلاروسی بر توسعه همکاری‌های کشاورزی به‌ویژه صادرات گوشت گاو منجمد به ایران تأکید کردند و خواستار رفع موانع صادرات این محصول به ایران شدند. ایران نیز طی 10 سال اخیر به مشتری دائم برزیل برای واردات گوشت قرمز تبدیل شده و از این رو، تصمیم بخش خصوصی برای ورود به بازارهای جدید و بازار کشورهای همسایه به بررسی مزیت‌های آن ازجمله کیفیت، به صرفه بودن، پایداری تولید در کشور صادرکننده، ذائقه مردم و در عین حال کنار گذاشتن عادت‌های خرید توسط بخش خصوصی بستگی دارد. به‌نظر می‌رسد واردکنندگان بخش خصوصی به‌دنبال کشف امتیازها و مزیت‌های بیشتر نیز در بازارهای جدید برای چرخش یا تنوع‌بخشی به خرید خود و همسو شدن با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی باشند.

بلاروس به‌رغم تحریم از سوی غرب، بیش از 50 درصد تولیدات کشاورزی خود ازجمله در حوزه لبنیات و دام را صادر می‌کند. اقتصاد این کشور صادرات‌محور است و نظام اقتصادی‌اش تا 80 درصد تحت کنترل دولت قرار دارد. بلاروس یکی از معدودترین بازمانده‌های اقتصادهای ملی با سرمایه‌گذاری‌های دولتی است./

خبرنگار: فرحناز هاشمی

N-931220-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید