Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی از سال آینده

با حذف نرخ مبادله از واردات کالا از اوایل سال آینده، قیمت انواع روغن نباتی نیز در اردیبهشت‌ماه سال 94 افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با رسیدن به روزهای پایانی سال 93 و برنامه دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز در سال آینده و حذف نرخ مبادله‌ای از واردات کالا، افزایش قیمت انواع روغن خوراکی از اوایل سال 94 قطعی به‌نظر می‌رسد.

بر این اساس، پیش‌بینی‌های محتمل حاکی است از آنجا که تغییرات قیمتی و تصمیم‌های اجرایی برای سال جدید از اوایل اردیبهشت‌ماه هر سال عملیاتی می‌شود، بنابراین قیمت کنونی انواع روغن خوراکی تا مقطع زمانی یاد شده و تصمیم‌گیری دولت و مصرف ذخایر گذشته این محصول در بازار مصرف افزایش قیمت نخواهد داشت.

بر اساس مذاکراتی نیز که انجمن صنایع روغن خوراکی با وزارت جهاد کشاورزی داشته است، از سال آینده تغییراتی در نحوه خرید تضمیتی دانه‌های روغنی صورت خواهد گرفت تا بر این اساس انجمن روغن با دریافت مسئولیت از دولت، متولی خرید تضمینی انواع دانه‌های روغنی کشاورزان شود، همچنین این انجمن مبلغی را نیز به‌عنوان خسارت به کشاورزان تولیدکننده دانه‌های روغنی بابت واردات روغن خام پرداخت خواهد کرد.

گفتنی است، میران تولید دانه‌های روغنی در کشور حدود 100 هزار تن است که عمده آن دانه‌های ذرت؛ کلزا سویا و آفتاب‌گردان را شامل می‌شود.

از آنجا که حدود 85 درصد ماده اولیه کارخانه‌های روغن نباتی از طریق واردات روغن خام تأمین می‌شود تغییرات نرخ ارز واردات، تأثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده محصول و نرخ عرضه آن بر بازار خواهد داشت./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

F-931225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید