Iranian Agriculture News Agency

سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها برای ساخت کارگاه عرقیات گیاهی در مازندران

با امضای قراردادی، ژاپنی‌ها برای ساخت کارگاه تولید و فرآوری عرقیات گیاهی در استان مازندران همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز طی مراسمی که در محل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، این قرارداد همکاری بین کوجی هانه‌دا، سفیر ژاپن در ایران و دلاور حیدرپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران به امضاء رسید.

سفیر ژاپن در این آیین با ابراز نظر مساعد درباره تبادل تجربیات گفت: بررسی‌های لازم انجام می‌شود تا بتوانیم زمینه‌های همکاری در بخش آب و محیط زیست را گسترش دهیم.

کوجی هانه‌دا افزود: کشور ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه پروژه‌هایی را ارائه کرده است و به کشاورزان منطقه پیشنهاد می‌کند که چگونه مصرف آب را کنترل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مسائل مطرح‌شده از کمک‌های جاییکا بهره خواهیم گرفت.

کمک 75 هزار یورویی ژاپن برای ساخت کارگاه عرقیات گیاهی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران نیز در این مراسم اظهار داشت: پروژه زنان روستایی در روستای تیرتاش شهرستان گلوگاه استان مازندران بر روی تولید و فرآوری عرقیات گیاهی است که در این راستا با همکاری کشور ژاپن تلاش می‌شود از مواد خشک گیاهی، ارزش افزوده تولید شود.

دلاور حیدرپور ادامه داد: تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغال بالایی را به همراه داشته و می‌تواند مؤثر واقع شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، دولت ژاپن 75 هزار یورو برای اجرایی شدن این پروژه کمک می‌کند و ایران نیز اقدامات اجرایی لازم را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران یادآور شد: با فرآوری و تولید عرقیات گیاهی، بازار مناسبی برای صادرات محصولات فوق به‌وجود می‌آید و بدین‌ترتیب هر مقدار که کیفیت بالاتر باشد، بازارپسندی در بخش بین‌الملل افزایش پیدا می‌کند.

حیدرپور تأکید کرد: کشور ژاپن دارای تجارب ارزشمندی در زمینه تجهیز، نوسازی اراضی، توسعه مکانیزاسیون و ساخت ماشین‌آلات بخش است که می‌توانیم از تجارب آنها در این حوزه بهره بگیریم.

وی افزود: در بخش توسعه روستایی استفاده از ارقام جدید گیاهی و استفاده از تکنولوژی‌هایی برای کاهش مصرف آب در محصول برنج تجارب ارزشمندی توسط کشور ژاپن به‌دست آمده است که امیدواریم بتوانیم از آن بهره بگیریم.

استفاده از تجارب ژاپن در بخش آب و خاک، مدیریت اراضی خرد، جنگل و شیلات

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی نیز در این مراسم گفت: این قرارداد همکاری در راستای ایجاد تبادل تجارب بین‌المللی اتفاق افتاده است و تلاش می‌کنیم در جهت ارتقای بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی‌های تولید، از تجارب سایر کشورها استفاده کنیم.

هومن فتحی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی و کشور چین، روسیه و... همکاری‌های خوبی دارد و توسعه همکاری‌ها در آینده مدنظر است.

وی ادامه داد: در بخش آب و خاک، جنگل، شیلات، مدیریت اراضی خرد و آبیاری مزارع برنج، مباحثی مطرح شده است که امیدواریم بتوانیم از تجارب کشور ژاپن بهره ببریم.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که پروژه ساخت کارگاه تولید و فرآوری عرقیات گیاهی در استان مازندران که به همت زنان روستایی و مشارکت دفتر امور زنان روستایی قرار است راه‌اندازی شود، ظرف شش ماه آینده اقدام به فعالیت کنند و در این بخش تمامی توان خود را به کار خواهیم گرفت.

فتحی یادآور شد: در استان گلستان نیز پروژه مشارکتی در زمینه استفاده بهینه در مصرف آب اجرایی شده است که کاهش 50 درصدی این مایه حیاتی را دربر داشته است.

وی تأکید کرد: پیشنهاد شده است که این پروژه در استان آذربایجان غربی و احیای دریاچه ارومیه به‌کار گرفته شود.

فتحی اظهار داشت: پروژه موفق اجراشده در استان گلستان می‌تواند به الگویی تبدیل شود و به سایر استان‌های کشور تسری یابد.

گفتنی است، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در حاشیه این دیدار از خروج 16 هزار تن پرتقال از استان مازندران برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: تأمین پرتقال مصرفی مردم در ایام عید در بیشتر استان‌ها از روز شنبه آغاز شده است و قیمت لحاظ‌شده که توسط ستاد تنظیم بازار انجام شده، منطقی است.

دلاور حیدرپور افزود: قیمت دوهزار و 900 تومانی برای هر کیلوگرم پرتقال مبلغی است که سود مناسبی را عاید کشاورزان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنا انبارهای این استان برای تأمین پرتقال شب عید مردم موجودی دارد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-931225-07

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید