Iranian Agriculture News Agency

آغاز طرح آمارگیری محصولات زراعی و هزینه تولید محصولات کشاورزی

طرح آمارگیری محصولات زراعی و هزینه تولید محصولات کشاورزی بطور هم زمان، از شنبه هفته جاری بیست و دوم فروردین در سراسر کشور آغاز گردید.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، کریم احمدی رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این خبر گفت: طرح آمارگیری محصولات زراعی و هزینه تولید محصولات کشاورزی هر ساله در کل کشور به اجرا در می آید، این طرح برای سال زراعی 93-1392 با توجه به سرشماری عمومی کشاورزی 1393 و به دلیل جلوگیری از تداخل با آن، با تاخیر چند ماهه در فروردین ماه سال جاری به اجرا گذاشته می شود.

وی افزود: با توجه به انجام سرشماری عمومی کشاورزی در سال گذشته و مساعدت مرکز آمار ایران، اجرای طرح های آمارگیری مذکور با استفاده از چارچوب سرشماری مذکور در تمامی استان ها از امروز بطور همزمان و با بهره گیری از پتانسیل های استانی و بکارگیری ناظران مزرعه و تعامل با معاونت امور زراعت و سازمان های جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های اجرایی در استان، به اجرا در می آید.

احمدی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح برآورد میزان سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات زراعی و نهاده های مصرفی و محاسبه متوسط هزینه تولید محصولات عمده کشاورزی در یک هکتار از اراضی کشاورزی است، اضافه کرد: این طرح به روش نمونه گیری طبقه بندی دو مرحله ای انجام می شود که مرحله اول آن انتخاب آبادی های نمونه و مرحله دوم انتخاب بهره بردارهای نمونه با استفاده از فهرست سرشماری عمومی کشاورزی سال 1393 خورشیدی بوده است. در این طرح با مراجعه مستقیم به بهره برداران نمونه و از طریق مصاحبه حضوری، پرسشنامه های مربوطه تکمیل می گردد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه در این طرح به 8378 آبادی نمونه و 121720 بهره بردار مراجعه خواهد شد، افزود: آموزش طرح های مزبور در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول، آموزش روسای ادارات آمار و اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی استان ها به عنوان مدرسان استانی که در 10اسفندماه سال گذشته انجام گردیده و در مرحله دوم، آموزش های استانی به تناسب در هفته سوم فروردین سال جاری در استان ها صورت پذیرفته است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: عملیات میدانی و داده آمایی طرح در استان های کشور تا 31 اردیبهشت ماه سال جاری پایان خواهدیافت و نتایج اولیه آن نیز تا پایان خرداد ماه سال جاری منتشر می گردد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید