Iranian Agriculture News Agency

گزارش ناسالمی درباره بوفالوهای هندی اعلام نشده است

از آنجا که مهر و امضای رئیس سازمان دامپزشکی ایران در 180 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت دام اعتبار دارد، بنابراین مخاطرات بهداشتی برای محصولات وارداتی وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور که دارای دکترای تخصصی انگل‌شناسی نیز هست، امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در توضیح ماجرای بوفالوهای هندی گفت: هیچ گزارش ناسالمی در موضوع بوفالوهای هندی وجود ندارد و به مردم می‌گویم همان‌گونه که مهر و امضای رئیس سازمان دامپزشکی ایران در سطح 180 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت دام اعتبار دارد، اعتماد کنید.

مهدی خلج افزود: بر این اساس، به‌عنوان مرجع صلاحیت‌دار صدور گواهی سلامت و فرآورده‌های صادراتی نزد مجامع بین‌المللی در سال 1393 با صدور 31 هزار و 141 مجوز بهداشتی، 70 فرآورده خام دامی اعم از خوراکی و غیرخوراکی به بازارهای کشورهای دیگر فرستاده شده و مورد تأیید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند هر فرآورده خوراکی که با نظارت سازمان دامپزشکی کشور وارد می‌شود، قابل اطمینان بوده، زیرا این سازمان امانت‌دار مردم است و برای حفظ بهداشت عمومی، سلامت جامعه و سرمایه دامی به اندازه کافی دقت نظر دارد؛ بنابراین هیچ مخاطره‌ای وجود ندارد.

خلج ادامه داد: در سال 1391 واردات گوشت قرمز و مرغ از 170 هزار تن به 100 هزار تن در سال 92 رسید و در سال گذشته میزان این واردات به کمتر از 70 هزار تن رسیده است.

حمایت از تولید داخل، اولویت وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سال گذشته کشوری که واردکننده گوشت مرغ بود، بیش از 125 هزار تن گوشت مرغ و تخم‌مرغ، 860 هزار تن گوشت گوسفند و بز، 22 هزار رأس گوساله به سایر کشورها صادر کرده است که این امر نشان می‌دهد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در تلاش هستند که حمایت از تولید داخل و پشتیبانی از پرورش‌دهندگان و کشاورزان را در اولویت کار خود قرار دهند و آن زمانی که به هر دلیلی نیاز به واردات محصولات وجود داشته باشد، با حساسیت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی یادآور شد: زمانی که محصولی صادر می‌شود نیز الزامات دامپزشکی در آنها رعایت شده تا محموله بدون مشکل به مقصد برسد.

خلج درباره وضعیت واردات گاومیش تأکید کرد: در سال 1391 حدود 22 هزار تن، در سال 92، 17 هزار تن و در سال 93 کمتر از پنج‌هزار تن گوشت گاومیش به کشور وارد شده است که آنچه در سال گذشته وارد شد، مربوط به مجوز سال 92 بوده است.

وی اظهار داشت: موضوع گوشت گاومیش که بدین‌صورت رسانه‌ای شده است، اتفاقی نبوده که نگرانی‌هایی را دربر داشته باشد، زیرا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در همه حال مراقب بوده‌اند که محصولی غیربهداشتی وارد نشود.

خلج با اعلام اینکه میزان واردات گوشت مرغ از 170 به کمتر از 70 هزار تن در سال 93 رسیده و در مقابل آن 125 هزار تن صادر شده است، گفت: باید از کلیه دست‌اندرکاران حوزه تولیدات دامی قدردانی کرد که توانستند ایران را از واردات بخشی از محصولات مورد نیاز که زمانی وارکننده آن بودیم، به صادرکننده تبدیل کنند.

از نیمه دوم سال قبل، هیچ گوشت گاومیشی وارد نشده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین افزود: در نیمه دوم سال گذشته گوشت گاومیشی از هند وارد نشده است و کسانی که دغدغه سلامت مردم را دارند، باید بدانند که در حال حاضر نیز صرفاً مجوزهای محدودی در چارچوب مصوبات ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی برای واردات این گوشت تصویب شده است، اما سازمان دامپزشکی کشور الزامات سختگیرانه‌تری را برای رعایت تمام ضوابط بهداشتی و همه چرخه تولید تا انتقال مدنظر دارد.

وی درباره هفته سلامت نیز خاطرنشان کرد: شعار امسال هفته سلامت که با عنوان "سلامت غذا از مزرعه تا سفره" نامگذاری شده است، تأکید دوباره این سازمان بر نظارت‌های بهداشتی است.

خلج ادامه داد: صیانت از مهر و امضای دامپزشکی مهم‌تر از آن است که بخواهم از واردات محصولات دامی دفاع کنم.

وی تصریح کرد: بر اساس مقررات بهداشتی حاکم بر تجارت جهانی نیز هیچ جایگاهی به‌عنوان مخاطرات قابل انتقال بر مواد غذایی از این انگل گزارش نشده است.

خلج یادآور شد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، تحکیم مبانی اقتصاد ملی و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی است که روند نزولی واردات آن را اثبات می‌کند./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940202-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید