Iranian Agriculture News Agency

تعرفه ترجیحی صادرات محصولات آبزی ایران به اوراسیا از 26 به 7 درصد کاهش یافت

تعرفه ترجیحی صادرات محصولات آبزیان به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از 26 به هفت درصد کاهش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران عصر امروز شنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، خبر مهمی داد که می‌تواند باعث تحولات مثبت و سازنده یا در امر تجارت محصولات دریایی صادراتی ایران به روسیه و در کل کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود.

حسن صالحی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های شیلاتی و افزایش تولید محصولات شیلاتی در دستور کار جدی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، گفت: یکی از نکات مهمی که می‌تواند پایداری و توسعه را به‌دنبال خود داشته باشد، دستیابی به بازارهای جدید در داخل و بازار صادراتی است.

وی با اشاره به رویکرد فعلی دولت تدبیر و امید در جهت توسعه هرچه بیشتر صادرات غیرنفتی، افزود: به‌طور قطع افزایش صدور محصولات شیلاتی می‌تواند در پیشبرد اهداف دولت نقش اساسی ایفا کند.

صالحی با بیان اینکه بازار روسیه از سال گذشته مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات بوده است، خاطرنشان کرد: روسیه از یک سو به جهت آنکه بازار رو به رشدی در مصرف آبزیان داشته و از طرف دیگر به‌دلیل تحریم واردات محصولات کشاورزی از اروپا، مورد توجه ما قرار گرفته که در این باره مذاکراتی با وزارت کشاورزی روسیه نیز صورت گرفته است.

وی یکی از موانع موجود در مسیر حضور شرکت‌های صادرکننده محصولات آبزیان به روسیه را تعرفه 26 درصدی عنوان کرد و با بیان آنکه این عدد مقداری بالا بوده است، ادامه داد: این تعرفه قدرت رقابت‌پذیری ما با سایر کشورهای صادرکننده محصولات شیلات را تحت تأثیر قرار داده بود.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سفارت ایران در مسکو، وزارت خارجه روسیه در 25 فروردین‌ماه سال جاری به سفارت ایران در مسکو اعلام کرد که نام ایران در فهرست کشورهای در حال توسعه مشمول تعرفه‌های ترجیحی صادرات کالا به اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار گرفته و تعرفه ترجیحی صادراتی از 26 به هفت درصد کاهش یافت.

صالحی با اشاره به شش کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه فدراتیو، تاجیکستان و ازبکستان، یادآور شد: از این پس صادرکنندگان محصولات آبزیان می‌توانند محصولات صادراتی خود را با تعرفه ترجیحی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر کنند و این کاهش تعرفه به‌طور حتم جای مناسبی را برای صادرکنندگان ما باز خواهد کرد.

وی با اشاره به تعرفه جدید ترجیحی انواع آبزیان، تأکید کرد: این تعرفه برای آبزیان زنده بین 5.5 تا 7.5 درصد، آبزیان تازه پنج تا شش درصد، آبزیان منجمد 2.25 تا شش درصد و آبزیان فیله شده 3.75 تا 5.6 درصد است.

صالحی اظهار داشت: این یک گام بسیار مهم در توسعه صادرات محصولات شیلات به‌ویژه به روسیه بود و یک خبر خوب برای صادرکنندگان محصولات شیلاتی است.

به گفته وی، برآورد می‌شود با این اقدام صادرکنندگان کشورمان از یک بازار حدود 200 هزار تنی آبزیان شامل میگو، ماهیان پرورشی داخلی و دریایی و همچنین انواع کنسرو بهره‌مند شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: تاکنون 10 شرکت از شرکت‌های صادرکننده محصولات آبزیان مورد تأیید دامپزشکی ایران و روسیه قرار گرفته‌اند که این شرکت‌ها می‌توانند در صادرات محصولات شیلاتی به روسیه فعالیت داشته باشند.

گفتنی است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، به‌دنبال افزایش اختلافات و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشورش، واردات انواع محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی، میوه و سبزیجات از اتحادیه اروپا را ممنوع و در بخش‌هایی محدود کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است. این اتحادیه از ۱۰ اکتبر ۲۰۰۰ آغاز به‌کار کرد و در اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضویت دارند./

گفتگو: علیرضا صفاخو

L-940205-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید