Iranian Agriculture News Agency

10 میلیارد تومان اعتبار برای خروج مرغ‌های پیر از چرخه تولید

دولت به‌منظور خروج مرغ‌های پیر از چرخه تولید و مصرف، 10 میلیارد تومان به اتحادیه میهن پرداخت می‌کند.

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: به‌منظور جمع‌آوری مرغ‌های پیر 10 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت به اتحادیه میهن پرداخت می‌شود تا در فرآورده‌های گوشتی یا کنسرو مرغ تخم‌گذار مورد استفاده قرار گیرد.

فرزاد طلاکش افزود: هرچند پیش از این، کنسرو مرغ گوشتی به بازار آمد، اما مورد استقبال قرار نگرفت، انتظار می‌رود کنسرو مرغ تخم‌گذار با قیمت پایین‌تر برای استفاده ارگان‌ها و مراکز حمایتی مورد توجه قرار گیرد.

صادرات تخم‌مرغ مایع به روسیه مزیت اقتصادی ندارد

طلاکش خاطرنشان کرد: هرچند تخم‌مرغ‌های پاستوریزه و بسته‌بندی‌شده دارای استانداردهای روز دنیا است و مورد تأیید اتحادیه اروپا و کشورهای توسعه‌یافته به‌شمار می‌رود، اما صادرات آن به کشور روسیه به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست.

وی ادامه داد: صادرات تخم‌مرغ مایع اگر به‌صورت حمل و نقل زمینی صورت گیرد، باید از طریق آذربایجان و قفقاز به سمت مسکو حرکت کند و با کانتینرهای یخچال‌دار بیش از هفت‌هزار دلار هزینه برای صادرکننده دارد.

طلاکش تصریح کرد: از طریق مرز دریایی نیز بعد از آنکه به نوشهر و آستاراخان رفت، هر کانتینر بیش از چهارهزار دلار هزینه دارد که با وجود کانتینرهای کم یخچال‌دار عملاً امکان صادرات را برای تولیدکنندگان تخم‌مرغ منتفی می‌کند.

وی یادآور شد: برای صادرات تخم‌مرغ مایع پرداخت یارانه از سوی دولت ضروری است که حجم آن برای هر کیلوگرم نباید کمتر از یک‌هزا رتومان باشد.

طلاکش تأکید کرد: در شرایط کنونی صادرات تخم‌مرغ مایع به هیچ کشوری صورت نمی‌گیرد.

ضرر و زیان 1700 تومانی مرغداران

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای تولیدکننده چهارهزار تا چهارهزار و 100 تومان است، در حالی که قیمت فروش کمتر از دوهزار و 400 تومان برآورد شده است.

وی همچنین گفت: در سال 93 در تمام 365 روز حتی یک روز قیمت توزیع با قیمت تمام‌شده برابر نشد و هر روز مرغداران به ازای هر کیلوگرم، یک‌هزار و 700 تومان ضرر دادند که توسط هیچ نهادی نیز جبران نشده است.

طلاکش اظهار امیدواری کرد که پرداخت یارانه به پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در دستور کار دولت قرار گیرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

L-940215-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید