Iranian Agriculture News Agency

طراحی روستای نمونه توسعه یافته و مکانیزه کشاورزی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت : برای نخستین بار روستای نمونه الگویی توسعه یافته و مکانیزه از نظر کشاورزی در این استان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از آذربایجان شرقی ؛ مسعود محمدیان در جلسه مشترک با فرماندار شهرستان اهر در سازمان با اشاره به این که این اقدام برای نخستین بار و به ابتکار آذربایجان شرقی صورت می گیرد گفت: روستای نمونه فوق به صورت پایلوت و الگویی در راستای تحقق کشاورزی پایدار ، افزایش بهره وری آب ، بالا بردن راندمان کشاورزی و مکانیزه شدن کامل بخش کشاورزی بر مبنای شاخص های بالای زیست‌محیطی و استفاده از انرژی های پاک در یکی از روستاهای استان انجام می‌شود.

وی افزود فرمانداران و مدیران هر شهرستانی که برای اجرای طرح روستای نمونه و الگو پیش قدم شوند این سازمان آماده است امکانات مالی تحقق آن را پرداخت نماید.

محمدیان با اشاره به این که از این روستای نمونه می توان در هر شهرستانی یک مورد ایجاد نمود تا به صورت پایلوت برای سایر روستاها الگو شود افزود : در روستای نمونه، تمامی کانالها بهسازی شده ، آبیاری اراضی زراعی و باغی تماماً مکانیزه و به صورت تحت فشار در آمده و همه مراحل آن از کاشت ، داشت و برداشت ، به صورت ارگانیک و مکانیزه خواهد بود.

وی با اشاره به این که ایجاد روستای نمونه کشاورزی در سال 91 طراحی و راه اندازی می شود افزود : با توجه به کمبود منابع آب در استان و لزوم استفاده بهینه از آب در کشاورزی ، این روستای نمونه می تواند به عنوان الگویی در استفاده از شیوه های نوین آبیاری و کشاورزی باشد تا ضمن برگزاری برنامه بازدید ، مورد توجه دیگر کشاورزان استان نیز قرار گیرد تا با استفاده از ظرفیت و توان موجود کشاورزی شهرستان ، در الگوپذیری از این روستای نمونه قدم های موثری برداشته شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بایستی برخی سنت های غلط گذشته در کشاورزی را نادیده گرفته و تفکر جدیدی را ایجاد نماییم افزود: توسعه اقتصادی کشاورزی زمانی محقق می‌شود که بهره برداران و کشاورزان بتوانند کشاورزی خود را از وضعیت معیشتی و سنتی به حالت انبوه ، یکپارچه ، مکانیزه و اقتصادی تبدیل نمایند .

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی مشکل آب دارد اما باید به سمت گیاهان کم آب‌بر ولی سودآور حرکت کرد ادامه داد: باید با مدیریت کشاورزی و آب ، تولیدات را به چند برابر فعلی افزایش دهیم.

محمدیان از گشایش کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان به ریاست استاندار محترم در سالجاری خبر داد و گفت : این کارگروه درشهرستانها نیزبه ریاست فرمانداران بوده و مدیران جهادکشاورزی در جهت ایجاد زمینه های لازم ومتناسب با ظرفیت های هرشهرستان وارد عمل شوند تا ضمن احصاء مشکلات بخش و انتقال آن به دبیرخانه کارگروه در استان بتوانیم حداکثر تولید و اشتغال را با اجرای این طرح در شهرستان شاهد باشیم .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اتخاذ تصمیم در امور اجرایی و یا تنظیم و تصویب دستورالعمل های مربوطه در خصوص توسعه فعالیت های کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش تولید و ایجاد اشتغال در این بخش و خدمات وابسته به آنها از جمله در زمینه طرح های گلخانه ای ، باغداری ، دام و طیور ، شیلات و نیز طرح های مدیریت منابع طبیعی به ویژه طرح های آبخیزداری ، مرتعداری وجنگلداری وصنایع فرآوری محصولات کشاورزی با استفاده از اختیارات ومسئولیت های موضوع بند (1) از وظایف این کارگروه تعیین شده است ادامه داد : تشکیل این کارگروه را می توان با توجه به اهمیتی که دولت به بخش کشاورزی قائل می باشد تفسیر و تعبیر نمود.

وی با بیان اینکه به منظور افزایش تولید ، تنظیم بازار و ایجاد فرصت های شغلی و در راستای اجرای مصوبات کارگروه توسعه کشاورزی در استان، دبیر خانه آن در محل سازمان جهادکشاورزی استان تشکیل شده گفت : تعیین خط مشی ، تهیه و تصویب برنامه ها و نظارت بر روند اجرای آنها ، حدنصاب های اراضی واگذاری در منطقه و شهرستان ، تصمیم گیری در خصوص تامین و تخصیص آب مورد نیاز و اولویت بندی در پرداخت اعتبارات تملک دارایی و تسهیلات بانکی ، تامین زیر ساخت های لازم ، آماده سازی اراضی ، پیگیری تامین اعتبار و هماهنگی با دستگاه های مربوطه ، اطلاع رسانی محلی در ارتقای دانش بهره برداران و رفع موانع و مشکلات اجرای طرحها از وظایف کارگروه استانی توسعه کشاورزی می باشد.

محمدیان با بیان ای نکه هم اکنون صدور مجوز احداث واحدهای کوچک با نیاز آبی کمتر از هزار مترمکعب آب بدون احداث چاه امکان پذیر شده است افزود: امیدوارم کارگروه های شهرستانی اینگونه مشکلات بخش های خود را احصاء کنند و برای حل و فصل مشکلات و تصمیم گیری به کارگروه استانی ارسال نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن استقبال از برگزاری همایش توسعه بخش کشاورزی در شهرستان اهر افزود: امیدوارم به سمت عملیاتی شدن و اجرایی کردن اهداف از پیش تعیین شده همایش ها باشیم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید