Iranian Agriculture News Agency

دانش فنی کود زیستی فلاویت واگذار شد/ خودکفایی پایدار گندم کلید خورد

دانش فنی کود زیستی فلاویت با پشتوانه 10 سال فعالیت تحقیقاتی مستمر با افزایش عملکرد 15 درصدی گندم به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز دوم خردادماه سال 94 طی مراسم انعقاد قراردادی، دانش فنی تولید کود زیستی گندم فلاویت بین مؤسسه تحقیقات خاک و آب با مؤسسه جهاد نصر، پس از 10 سال فعالیت تحقیقاتی منعقد شد.

بر اساس این گزارش، کود زیستی فلاویت نتیجه بیش از شش سال پژوهش در بخش تحقیقات بیولوژیکی خاک مؤسسه تحقیقات خاک و آب است که در آن بیش از 100 باکتری بومی مفید خاک‌زی از جنس‌های مختلف طی مراحل مختلف آزمایشگاهی، گلخانه‌ای و مزرعه‌ای غربال‌گری شده و در نهایت کارایی انواع منتخب بر رشد و عملکرد گندم در استان‌های فارس، مازندران، سمنان، خراسان رضوی و خوزستان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، نتایج این پژوهش‌ها در سال 1391 خورشیدی به‌صورت دانش فنی به ثبت رسیده است. همچنین در سال زراعی 93 - 1392، کود زیستی فلاویت در قالب آزمایش‌های تحقیقی - ترویجی در 25 استان کشور در بیش از 45 هکتار از اراضی گندم مورد استفاده قرار گرفته است.

هادی اسدی رحمانی، مجری طرح کود زیستی فلاویت

افزایش 15 درصدی عملکرد با مصرف دو لیتر در هر هکتار

نتایج نشان داد کاربرد کود زیستی فلاویت به میزان دو لیتر در هر هکتار می‌تواند باعث افزایش عملکرد گندم تا 15 درصد شود.

سطح زیر کشت گندم در ایران بیش از شش میلیون هکتار است که دارای عملکرد متوسط کمتر از دو تن در هکتار گزارش شده است. در زمان حاضر مقدار تولید گندم در کشور حدود 12 میلیون تن است و نیاز کشور به گندم حدود 14 میلیون تن است. در واقع افزایش 15 درصدی در عملکرد گندم در واحد سطح می‌تواند منجر به خودکفایی گندم شود.

بر اساس گزارش یادشده، نتایج کاربرد فلاویت در 25 استان کشور مؤید قابلیت این کود زیستی در افزایش عملکرد هکتاری گندم در کشور است و می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای مطمئن برای نیل به خودکفایی گندم در کشور در نظر گرفته شود.

فلاویت ارزان‌تر از کودهای شیمیایی

بر اساس اعلام پژوهشگران مؤسسه، این محصول به‌صورت یک لیتری و مایع بسته‌بندی شده و میزان مصرف آن در اراضی آبی دو لیتر و در اراضی دیم یک لیتر در هر هکتار به‌صورت بذرمال در هر هکتار گزارش شده است.

از مزایای مصرف این فرآورده می‌توان افزایش عملکرد گندم در شرایط مختلف آب و هوایی کشور، سازگاری با کلیه ارقام گندم در کشور، قیمت اندک در مقایسه با کودهای شیمیایی، عاری بودن از هرگونه آلاینده محیطی و دوستدار محیط زیست و مناسب برای کشت ارگانیک توصیف کرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-940302-02

خبر مرتبط:

رونمایی از کود زیستی فلاویت که به افزایش 15 درصدی تولید گندم می انجامد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید