Iranian Agriculture News Agency

ماهانه 2.5 میلیون کیلوگرم بستنی تولید می‌شود/ اجازه فروش بستنی تا نیم ساعت قبل از سحر

یک‌هزار و 200 واحد صنفی پروانه‌دار در کشور ماهانه 2.5 میلیون کیلوگرم انواع بستنی تولید می‌کنند که این مقدار به‌جز بستنی‌های تولیدشده 700 واحد بدون پروانه است که مجوز افزایش قیمت تا پایان سال را نخواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه بستی و میوه‌فروشان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در اسفندماه سال گذشته 12 درصد افزایش قیمت بستنی لحاظ شد و تا پایان سال 94 هیچ‌کدام از واحدهای صنفی فروش بستنی و آبمیوه مجوز افزایش قیمت نخواهند داشت.

اسکند آزموده سفیدی افزود: قیمت بستنی بر اساس قیمت تمام‌شده شیر، کاکائو، مغز پسته، زعفران و شکر تغییر پیدا می‌کند و بر اساس فرمول ارائه‌شده، قیمت هر کیلوگرم بستنی سنتی سوپرویژه مغزدار خامه‌دار، 14 تومان، ویژه خامه‌دار زعفرانی 12 تومان و بستنی سنتی ممتاز هر کیلوگرم 11 هزار تومان تعیین قیمت شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بستنی سنتی ساده هر کیلوگرم 10 هزار تومان، بستنی میوه‌ای ویژه مغزدار 14 هزار تومان و بستنی میوه‌ای اعلاء ممتاز 12 هزار تومان خواهد بود.

آزموده سفیدی ادامه داد: قیمت فالوده اعلاء نیز در همه واحدها 9 هزار تومان است که بر اساس اساسنامه اتحادیه، همه واحدهای صنفی موظفند قیمت‌های اعلام‌شده مشترک را در معرض دید مشتریان خود قرار دهند.

واردات رنگ خوراکی بستنی میوه‌ای از دانمارک

مدیرعامل اتحادیه بستنی و میوه‌فروشان تصریح کرد: تولیدکنندگان بستنی میوه‌ای رنگ مجاز خوراکی باکیفیت مورد نیاز خود را از کشور دانمارک وارد می‌کنند.

وی یادآور شد: کلروفیل یکی از رنگ‌های مجاز باکیفیت است که به‌رغم نوسان قیمتی که در سال‌های گذشته داشت، اخیراً با ثبات قیمت روبه‌رو شده و با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان از انواع بستنی میوه‌ای، صرفه واردات آن وجود دارد.

آبمیوه، نرخ صنفی ندارد

آزموده سفیدی با اشاره به عدم امکان نرخ‌گذاری ثابت برای آبمیوه تأکید کرد: از آنجا که کیفیت میوه و ظروف ارائه آبمیوه متفاوت است، نمی‌توان نرخ ثابتی برای آبمیوه صادر کرد.

وی اظهار داشت: هرچند بازرسان اتحادیه به‌طور مداوم و هفتگی به واحدهای صنفی سرکشی کرده و وضعیت تولیدات و نوع برخورد با مشتریان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، اما مصرف‌کنندگان آبمیوه باید دقت لازم در خریداری را داشته باشند و حتی‌الامکان از واحدهایی خریداری کنند که دارای پروانه صنفی هستند.

آزموده سفیدی همچنین گفت: از آنجا که کیفیت مهم‌ترین عامل خوش‌نامی واحدهای صنفی و افزایش فروش آنها است، این واحدها از خریداری میوه‌های بی‌کیفیت خودداری می‌کنند؛ با این وجود، مصرف‌کنندگان به رنگ، طعم و غلظت آبمیوه‌های تولیدشده توجه لازم را به شفافیت آبمیوه مصرفی داشته باشند.

ساعت کاری بستنی‌فروشان در ماه رمضان

مدیرعامل اتحادیه بستنی و میوه‌فروشان افزود: بر اساس مصوبه اتحادیه، واحدهای صنفی از نیم ساعت قبل از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر مجاز به فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از واحدهای صنفی حق فعالیت و خرید و فروش در خارج از زمان یادشده را ندارند.

بستنی‌فروشانی که آش عرضه کنند، پلمپ می‌شوند

آزموده سفیدی ادامه داد: واحدهای صنفی زیرمجموعه این اتحادیه تنها مجاز به فروش بستنی و آبمیوه هستند و مجوز فروش آش، حلیم و سایر خوراک مخصوص ماه رمضان را ندارند.

وی تصریح کرد: طبق ماده 28 قانون نظام صنفی، هر واحد صنفی که اقدام به عرضه خوراک ماه رمضان کند، به‌علت تداخل صنفی با اتحادیه آش و حلیم‌فروشان، پلمپ خواهد شد.

گفتنی است، مدیرعامل این اتحادیه تأکید کرد: "در صورتی که مشتریان شاهد عرضه نامناسب بستنی و آبمیوه باشند، می‌توانند با تلفن 669335910 تماس بگیرند تا نسبت به ابطال پروانه صنفی و پلمپ واحد متخلف اقدام شود."/

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

F-940305-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید