Iranian Agriculture News Agency

آغاز صادرات شیرخشک صنایع شیر ایران، به محض بهبود نرخ جهانی

به‌دلیل اینکه قیمت جهانی شیرخشک به یک‌سوم کاهش یافته است، در برنامه داریم که به محض مناسب شدن قیمت، اقدامات لازم را برای صادرات شیرخشک به کشورهای همسایه انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) امروز در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی، صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته درباره وضعیت شیر و افزایش احتمالی قیمت آن در سال جاری گفت: این شرکت در راستای حمایت از سلامت مردم، اقداماتی را در جهت افزایش سرانه شیر انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای که بخشی از تولید انبوه شیر تولید انبوه‌شده از دامداران را به‌صورت تضمینی خریداری کرده است و برنامه‌ریزی مشخصی دارد تا آن را تبدیل به شیرخشک کند.

علی رومی افزود: قیمت جهانی شیرخشک در حال حاضر در مقایسه با چند ماه گذشته یک‌سوم کاهش داشته است، به‌گونه‌ای که اکنون قیمت هر کیلوگرم شیرخشک در جهان 1.8 دلار شده، در حالی که این رقم چهارهزار و 400 دلار بوده است.

وی با اعلام اینکه قیمت تمام‌شده شیرخشک در کشورمان بالا است، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از دامداران، اقدام به خرید تضمینی شیر کرده است و هماهنگی‌هایی انجام شده تا پس از آنکه قیمت‌های جهانی بالا رفت، نسبت به صادرات شیرخشک اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) ادامه داد: تاکنون 15 هزار تن شیرخشک ناشی از خرید شیر به‌صورت تضمینی و مربوط به صنایع شیر ایران توسط این شرکت به‌صورت تضمینی خریداری شده که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بیشترین حجم را دارا است؛ بنابراین به محض اینکه قیمت‌های جهانی مشخص شد، اقدامات لازم را برای فروش شیرخشک موجود در کشور انجام می‌دهیم.

رومی تصریح کرد: با توجه به اینکه تاریخ مصرف شیرخشک‌های تولیدشده بالا است و کیفیت مناسبی نیز دارد، مشکلی از لحاظ بازاررسانی و صادرات آنها نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایانا درباره افزایش قیمت محصولات این شرکت با توجه به افزایش حامل‌های انرژی یادآور شد: با وجود اینکه هزینه‌های کارگری و مواد و لوازم بسته‌بندی افزایش داشته، اما برای افزایش قیمت برنامه‌ای نداریم.

افزایش هفت درصدی خرید شیرخام در سال جاری

مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) تأکید کرد: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری هفت درصد بر قیمت شیر خریداری‌شده از دامداران افزوده شد، در حالی که در سال گذشته هر کیلوگرم شیرخام از دامداران را یک‌هزار و 200 تومان خریداری کردیم.

رومی اظهار داشت: سال گذشته حدود یک میلیون و 250 هزار تن شیر تازه از دامداران دریافت شد و تمامی آن به فروش رفت و امسال نیز در برنامه داریم که با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته برنامه‌ریزی کنیم.

وی همچنین گفت: در راستای حمایت از دامداران سعی می‌کنیم که تأخیر در پرداخت مطالبات را کم کنیم.

رومی در ادامه افزود: بر اساس مذاکره انجام‌شده با شرکت پشتیبانی امور دام، در برنامه داریم که در سال جاری بخشی از پول دامداران را در قالب نهاده‌های دامی به آنها تحویل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بازار شیر همچون سایر محصولات تابع عرضه و تقاضا است و دولت باید برای سلامت مردم کمک کند تا بخشی از یارانه‌ها به دامدار و بخش دیگری به صنایع تعلق گیرد تا بدین‌ترتیب بخشی از مشکلات مرتفع شود./

خبرنگار: مژگان ستار

F-940305-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید